Internal Medicine Today
طب داخلی روز
Intern Med Today
Medical Sciences
http://imtj.gmu.ac.ir
80
journal80
2981-0086
2981-0086
10.18869/acadpub.hms
en
jalali
1388
7
1
gregorian
2009
10
1
15
3
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد مادران باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک در زمینه ی خود درمانی
The Effect of Education on Knowledge, Attitude and Practice of Pregnant Woman Referring to Health Centers About Self-Medication in Arak City
پزشكي آزمايشگاهی
Laboratory Medicine
پژوهشی
Original
زمینه و هدف: مصرف خود سرانه و بدون نسخه ی دارو می تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند و به ویژه این امر در جامعه ی زنان به دلیل واقع شدن در دوران حساسی هم چون بارداری و شیردهی از اهمیت مضاعفی برخوردار می باشد؛ چرا که تولد نوزاد ناهنجار می تواند مشکلات خانوادگی و اجتماعی زیادی را ایجاد کند. لذا مطالعه ی حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد مادران باردار شهر اراک در زمینه خوددرمانی صورت پذیرفته است.
روش تحقیق: مطالعه ی حاضر از نوع نیمه تجربی و آینده نگر می باشد که در آن 200 نفر از مادران باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک در سال 1387 شرکت داشته اند (نمونه ها به صورت تصادفی به دو گروه مورد و شاهد هر کدام 100 نفر تقسیم شدند). در پژوهش حاضر روش گردآوری اطلاعات پرسشنامه تنظیم شده شامل سؤالات آگاهی، نگرش و چک لیست عملکرد مادران در خصوص مصرف خودسرانه ی داروها بوده است. قبل از انجام مداخله ی آموزشی پرسشنامه و چک لیست برای هر دو گروه مورد و شاهد تکمیل و سپس مداخله آموزشی برای گروه مورد در طی یک ماه و در قالب 4 جلسه ی آموزشی 50 دقیقه ای انجام گرفت. سپس 3 ماه پس از مداخله ی آموزشی در هر دو گروه مورد و شاهد اطلاعات مجدداً گردآوری و تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که در قبل از مداخله ی آموزشی میزان آگاهی و نگرش مادران در زمینه ی خود درمانی در حد متوسط و عملکرد آنان در زمینه ی مصرف خود سرانه ی داروها کمتر از حد متوسط بود و این مقدار در گروه مورد و شاهد به ترتیب 18% و 22% بود. ولی پس از مداخله ی آموزشی بین دو گروه مورد و شاهد در همه ی متغیرهای ذکر شده اختلاف معنی داری ایجاد شد و عملکرد مادران نیز در زمینه ی خود درمانی کاهش پیدا کرد (05/0>p).
نتیجه گیری: هر چه آگاهی و نگرش مادران باردار جهت مصرف خودسرانه ی داروها بالاتر باشد عملکرد در زمینه ی خود درمانی نیز بهبود یافته است. یافته های این بررسی لزوم آموزش را در جهت کاهش مصرف
خود سرانه ی داروها در مادران باردار نشان می دهد. لذا پیشنهاد می گردد آموزش در جهت تغییر آگاهی، نگرش و عملکرد مادران باردار در جهت کاهش مصرف خود سرانه ی داروها در سایر مراکز نیز انجام گیرد.
کلید واژه ها: آگاهی؛ نگرش؛ عملکرد؛ خود درمانی
Background and Aim: Consuming drugs without prescription causes many problems. This occurs more in women because this group is located in sensitive periods, for example, during pregnancy and breast-feeding. Therefore, the birth of abnormal neonatal causes many social and familial problems. The purpose of this study is to determine the effect of education on knowledge, attitude and practice of pregnant women on self-medication in Arak city.
Materials and Methods: This is a quasi-experimental prospective study that was carried out on 200 pregnant women referring to health centers in 2008. The subjects were randomly divided in two groups of experimental and control each of which included 100 persons. Data were collected through a questionnaire consisting of knowledge and attitude questions and a performance checklist on self-medication which was used in order to evaluate the effectiveness of the educational program. The participants in the two groups filled out the questionnaire and checklist, then intervention was done during one month consisting of four 50-minute sessions, and finally the data of the two groups were collected and analyzed after three months of intervention.
Results: The results indicated that the women’s mean score of knowledge and attitude on self-medication was moderate, and the performance on self-medication was less than average and the mean scores of experimental and control groups were 18% and 22%, respectively. The mean score of all variables in experimental group changed significantly after the intervention, and in comparison to the control group the participants’ performance on self-medication decreased (p<0/05).
Conclusion: The higher the knowledge and attitude of women about self-medication are, the better the performance on correct consumption of drugs will be. The findings confirmed the effect of educational programs on self-medication for pregnant women. Therefore, it is proposed to hold educational programs in other health centers in order to decrease self-consumption of drugs.
Keywords: Knowledge, attitude, self-medication
آگاهی؛ نگرش؛ عملکرد؛ خود درمانی
Knowledge, attitude, self-medication
27
35
http://imtj.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-208&slc_lang=fa&sid=1
M.
Shamsi
محسن
شمسی
mohsen_shamsi1360@yahoo.com
800031947532846003474
800031947532846003474
Yes
A.
Byati
اکرم
بیاتی
800031947532846003475
800031947532846003475
No