Internal Medicine Today
طب داخلی روز
Intern Med Today
Medical Sciences
http://imtj.gmu.ac.ir
80
journal80
2981-0086
2981-0086
10.18869/acadpub.hms
en
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
24
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش مشارکتی زایمان ایمن بر اساس الگوی باور بهداشتی بر تمایل خانم های نخست باردار به انتخاب روش زایمان طبیعی
Effectiveness of an Educational Program Based on Health Belief Model Regarding Safe Childbirth on Selected Delivery Mode Among Pregnant Women
زنان
Obstetrics and Gynecology
پژوهشی
Original
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">اهداف:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;"> این مطالعه با هدف اثربخشی آموزش مشارکتی زایمان ایمن بر اساس الگوی باور بهداشتی برتمایل خانم</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#D12229;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">های نخست باردار به انتخاب روش زایمان طبیعی انجام شد.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">مواد و روش ها:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;"> در این کارآزمایی در عرصه با استفاده از نمونه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#D12229;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">گیری خوشه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#D12229;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">ای 100 نفر از زنان نخست باردار واجد شرایط از بین دو مرکز سلامت جامعه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#D12229;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">ی شهر گناباد انتخاب و بطور تصادفی به یکی از دو گروه آزمون و شاهد تخصیص یافتند. گروه آزمون یک برنامه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#D12229;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">ی آموزشی در مورد زایمان ایمن که بر اساس الگوی باور بهداشتی تدوین شده بود را دریافت نمودند و گروه شاهد آموزش</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#D12229;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">های روتین مراکز سلامت جامعه را دریافت کردند. پرسشنامه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#D12229;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">ی سنجش سازه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#D12229;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">های الگوی باور بهداشتی و خودکارآمدی زایمان و روش زایمان انتخابی، قبل و یکماه پس از مداخله</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#D12229;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">ی آموزشی توسط آزمودنی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#D12229;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">ها تکمیل شد. داده</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#D12229;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">ها با استفاده از نرم افزار </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-size:9.0pt;">SPSS</span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;"> نسخه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#D12229;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">ی 16 و در نظر گرفتن سطح اطمینان 95% تجزیه و تحلیل شدند.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">یافته ها:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;"> نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار سن واحدهای پژوهش 35/4 ± 26/24 سال و میانگین و انحراف معیار سن بارداری در زمان مطالعه32/3 ± 38/27 هفته بود. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که پس از مداخله</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#D12229;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">ی آموزشی دو گروه از نظر میانگین نمره آگاهی از روش</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#D12229;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">های زایمان (0.0001></span></span></span><em><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span></span></em><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">)، خودکارآمدی ادراک شده (0.047=</span></span></span><em><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span></span></em><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">) و سازه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#D12229;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">های حساسیت درک شده (0.001=</span></span></span><em><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span></span></em><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">)، شدت درک شده (0.0001></span></span></span><em><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span></span></em><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">) و منافع درک شده (0.010 =</span></span></span><em><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span></span></em><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">) اختلاف آماری معنی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#D12229;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">دار داشتند، اما نتایج این آزمون اختلاف معنی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#D12229;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">داری را در میانگین نمره</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#D12229;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">ی موانع درک شده پس از مداخله بین دو گروه نشان نداد (0.404=</span></span></span><em><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span></span></em><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">). آزمودنی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#D12229;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">ها در گروه آزمون بطور معنی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#D12229;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">داری زایمان طبیعی را بیشتر از سزارین انتخاب کرده بودند (0.003=</span></span></span><em><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span></span></em><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">). </span></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجه گیری:</span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;"> نتایج کلی این مطالعه نشان داد که آموزش مشارکتی زایمان ایمن بر اساس الگوی باور بهداشتی باعث افزایش معنی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#D12229;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">داری در انتخاب روش زایمان طبیعی می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#D12229;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">شود. لذا پیشنهاد می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#D12229;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">شود که در دوره</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#D12229;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:10.0pt;">های آموزشی دوران بارداری از این الگوی آموزش بهداشت جهت ترویج زایمان طبیعی استفاده شود.</span></span></span><br>
</div>
<p class="Basic-Paragraph" font-size:="" new="" style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: " text-align:="" times=""></p>
<p class="Basic-Paragraph para-style-override-4" font-size:="" new="" style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: " text-align:="" times=""><span class="times-11-r char-style-override-9">Aims:</span><span class="times-11-r"> This study aimed to assess the effect of educational program based on health belief model regarding safe childbirth on selected delivery mode among pregnant women.</span></p>
<p class="Basic-Paragraph para-style-override-4" font-size:="" new="" style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: " text-align:="" times=""><span class="times-11-r char-style-override-9">Material and methods:</span><span class="times-11-r"> In this field trial 100 pregnant women had participated who were selected by </span><span class="times-11-r" xml:lang="fa-IR">cluster</span><span class="times-11-r"> sampling method from several community health </span><span class="times-11-r">centers in Gonabad city. The subjects randomly allocated to one of intervention </span><span class="times-11-r">or control group. Intervention group received an educational program regarding safe childbirth based on health belief model. Control group received routine educations provided in community health centers. All subjects fulfilled the health belief, self-efficacy questionnaires and detected the mode of delivery before and one month after intervention. Data were analyzed using SPSS version 16 considering </span><span class="times-11-r char-style-override-10">p</span><span class="times-11-r"><0.5 as statistically significant.</span></p>
<p class="Basic-Paragraph para-style-override-4" font-size:="" new="" style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: " text-align:="" times=""><span class="times-11-r char-style-override-9">Findings:</span><span class="times-11-r"> Results showed that the mean and SD of age and gestational age of subjects were 27.38 ± 3.32 and 24.26± 4.35, respectively. One month after intervention two group were statically difference in term of Knowledge about modes of delivery (</span><span class="times-11-r char-style-override-10">p</span><span class="times-11-r"><0.0001), perceived self-efficacy (</span><span class="times-11-r char-style-override-10">p</span><span class="times-11-r">=0.047), perceived sensivity (</span><span class="times-11-r char-style-override-10">p</span><span class="times-11-r">=0.001), perceived severity (</span><span class="times-11-r char-style-override-10">p</span><span class="times-11-r"><0.0001), and perceived benefits (</span><span class="times-11-r char-style-override-10">p</span><span class="times-11-r">=0.010). There was no difference between two groups in perceived barriers (</span><span class="times-11-r char-style-override-10">p</span><span class="times-11-r">=0.404). Vaginal delivery were chosen more in intervention group (</span><span class="times-11-r char-style-override-10">p</span><span class="times-11-r">=0.003).</span></p>
<p class="Basic-Paragraph para-style-override-4" font-size:="" new="" style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: " text-align:="" times=""><span class="times-11-r char-style-override-9">Conclusion:</span><span class="times-11-r"> The educational programs based on health belief model improve the selection of vaginal delivery mode among pregnant women. We recommended using of health belief model for educational program in pregnant women.</span></p>
<p class="Basic-Paragraph para-style-override-5" style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: "Times New Roman"; font-size: medium;"></p>
زایمان ایمن, الگوی باور بهداشتی, زایمان طبیعی, سزارین.
pregnancy (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/mesh/68011247), Health education (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/mesh/68006266),
delivery (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/mesh/68036861), cesarean section (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/mesh/68002585)
255
262
http://imtj.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-211-4&slc_lang=fa&sid=1
N.
Bahri
نرجس
بحری
8000319475328460027060
8000319475328460027060
No
Department of Midwifery, Faculty of Medicine, Social Development & Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
گروه مامایی، مرکز تحقیقات توسعهی اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
R.
Rahmani
رقیه
رحمانی
8000319475328460027061
8000319475328460027061
No
Department of Midwifery, Faculty of Medicine, Social Development & Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
گروه مامایی، مرکز تحقیقات توسعه ی اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
M.
Moshki
مهدی
مشکی
8000319475328460027062
8000319475328460027062
No
Department of Health Education and Promotion, School of Health; Social Development & Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت؛ مرکز تحقیقات توسعه ی اجتماعی و ارتقای سلامت،دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
E.
Banafshe
الهه
بنفشه
8000319475328460027063
8000319475328460027063
No
Department of Midwifery, Faculty of Medicine, Social Development & Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
گروه مامایی، مرکز تحقیقات توسعهی اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
M.
Amiridelui
معصومه
امیری دلویی
m_amiridelui@yahoo.com
8000319475328460027064
8000319475328460027064
Yes
Department of Community and Mental Health, Faculty of Nursing, Social Development & Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
گروه پرستاری سلامت جامعه و روان، مرکز تحقیقات توسعهی اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران