Internal Medicine Today
طب داخلی روز
Intern Med Today
Medical Sciences
http://imtj.gmu.ac.ir
80
journal80
2981-0086
2981-0086
10.18869/acadpub.hms
en
jalali
1394
9
1
gregorian
2015
12
1
21
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش مهارتهای مقابلهای بر افسردگی و بهزیستی روانشناختی نوجوانان دختر
Effectiveness of Coping Skills Training on Depression and Psychological Well-Being among Girl Adolescents
بهداشت روان
Mental Health
پژوهشی
Original
<p dir="RTL"><strong>اهداف:</strong> با توجه به اهمیت روانشناسی مثبتنگر و مهارتهای کارآمد مقابلهای بر سلامت روان افراد بهخصوص نوجوانان، هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مقابلهای بر افسردگی و بهزیستی- روانشناختی دانشآموزان نوجوان دختر بود.</p>
<p dir="RTL"><strong>مواد و روشها:</strong> این پژوهش نیمهتجربی با استفاده از پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل در کلیه دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان در سال تحصیلی 94-1393 شهرستان (320 نفر) انجام شد و 65 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه افسردگی بک و مقیاس بهزیستی- روانشناختی ریف (فرم بلند) برای جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفت. گروه آزمون تحت برنامه آموزش مهارتهای مقابلهای قرار گرفتند. دادههای بهدستآمده با آمارههای توصیفی و آزمون <span dir="LTR">T</span> مستقل در نرمافزار <span dir="LTR">SPSS 18</span> تحلیل شدند.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها:</strong> متغیر "پذیرش خود" در مراحل پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه کنترل و آموزش دارای بالاترین مقدار بود (جدول 1). مقایسه میانگین نمرات بهزیستی- روانشناختی قبل از مداخله بین گروه کنترل (41/31±02/63) و آزمون (23/33±02/63) اختلاف معنیداری نداشت (078/0=<span dir="LTR">p</span>) ولی این اختلاف بعد از مداخله بین دو گروه کنترل (14/25±76/64) و آزمون (59/25±54/59) معنیدار بود (001/0=<span dir="LTR">p</span>). آموزش مهارتهای مقابلهای موجب اختلاف معنیدار بین نمرات پسآزمون دو گروه کنترل و آزمون در ارتباط مثبت با دیگران (07/2=<span dir="LTR">t</span>؛ 041/0=<span dir="LTR">p</span>)، خودمختاری (51/2=<span dir="LTR">t</span>؛ 013/0=<span dir="LTR">p</span>)، رشد شخصی (61/2=<span dir="LTR">t</span>؛ 01/0=<span dir="LTR">p</span>)، پذیرش خود (05/2=<span dir="LTR">t</span>؛ 042/0=<span dir="LTR">p</span>)) و نمره کل افسردگی (31/24=<span dir="LTR">t</span>؛ 001/0=<span dir="LTR">p</span>) شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجهگیری:</strong> آموزش مهارتهای مقابلهای میتواند تاثیر مثبتی بر نمره افسردگی و نمرات بهزیستی- روانشناختی در دانشآموزان دختر نوجوان داشته باشد.</p>
<p style="margin-left: 42.55pt;"><strong>Aims: </strong>Noticing the importance of positive psychology and efficient coping skills in the mental health of a person, and especially the adolescence, the aim of this study was to determine the effectiveness of teaching the coping styles on depression and psychological well-being of girl adolescent students. </p>
<p style="margin-left: 42.55pt;"><strong>Materials & Methods</strong><strong>:</strong> In the pretest-posttest semi-experimental study with control group, the first-class girl students of the high school (n=320) were studied in the educational year 2014-15. 65 students were selected via simple random sampling method. Data was collected using Beck depression questionnaire and Ryff psychological well-being scale (the long form). The coping skills training program was conducted in experimental group. Data was analyzed by SPSS 18 software using the descriptive statistics and independent T test. </p>
<p style="margin-left: 42.55pt;"><strong>Findings:</strong> At the pretest and posttest stages, “self-acceptance” was in the highest level in both control and experiment groups. There was no significant difference in the mean psychological well-being score before the intervention between control (63.02±31.41) and experimental (63.02±33.23) groups (p=0.078). Nevertheless, there was a significant difference in the score between control (64.76±25.14) and experiment (59.54±25.59) groups after the intervention (p=0.001). Teaching the coping styles led to significant differences between the scores of posttest stage in control and experiment groups in a positive relation with others (p=0.041; t=2.07), self-dependence (p=0.013; t=2.51), personal development (p=0.01; t=2.61), self-acceptance (p=0.042; t=2.05), and total score of depression (p=0.001; t=24.31).</p>
<p style="margin-left: 42.55pt;"><strong>Conclusion:</strong> Teaching the coping skills can positively affect the depression score and the psychological well-being scores in the adolescent girl students.</p>
<p style="margin-left: 42.55pt;"></p>
افسردگی, بهزیستی روانشناختی, مهارتهای مقابلهای, نوجوانان
Depression, Psychological Well-being, Coping Skills, Adolescents
117
122
http://imtj.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2233-1&slc_lang=fa&sid=1
elahe
moghanibashi
الهه
مقنی باشی
moghanny6118@gmail.com
8000319475328460020360
8000319475328460020360
Yes
Psychology Department, Human Sciences Faculty, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
negar
asgharipour
نگار
اصغری پور
moghanny6118@gmail.com
8000319475328460020361
8000319475328460020361
No
Psychiatry & Behavioral Sciences Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران