دوره 27، شماره 4 - ( پاییز- درحال انتشار 1400 )                   جلد 27 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nikfarjam M, Khosravi N, Ganji F, Parvin N, Goodarzi I, Mohammadi-ahmadmahmoudi A. The effect of reading, writing and math training on the mental state of schizophrenics. Horizon Med Sci. 2021; 27 (4)
URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-3606-fa.html
نیکفرجام مسعود، خسروی نجمه، گنجی فروزان، پروین ندا، گودرزی ایرج، محمدی-احمدمحمدی عبدالله. بررسی تاثیر آموزش خواندن، نوشتن و ریاضی بر وضعیت روانی بیماران اسکیزوفرنی. افق دانش. 1400; 27 (4)

URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-3606-fa.html


1- استادیار، گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.
2- دانشجوی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران. ، najmehk776@gmail.com
3- دانشیار، گروه پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.
4- کارشناسی ارشد، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.
5- استادیار، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، بیمارستان هاجر، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.
6- کارشناس ارشد، گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.
چکیده:   (126 مشاهده)
اهداف: مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش خواندن و نوشتن و ریاضی بر وضعیت روانی بیماران اسکیزوفرنی انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی ۶۰ بیمار اسکیزو فرنی در بیمارستان سینای جونقان با استفاده از روش نمونه گیری آسان انجام شد. بیماران به صورت تصادفی با استفاده از جدول اعداد تصادفی در دو گروه بیماران تحت درمان روتین (گروه کنترل) و بیماران تحت درمان روتین به همراه مداخله آموزشی (گروه مداخله) قرار گرفتند. در گروه مداخله جلسات آموزش خواندن و نوشتن و ریاضی به مدت شش ماه، هفته ای سه روز، هر جلسه به مدت حداکثر ۱ ساعت توسط فرد آموزش دیده واحد اجرا شد. اطلاعات با کمک پرسشنامه علائم مثبت و منفی آندرسون و پرسشنامه Mini Mental State Examination جمع آوری شدند. داده ها با استفاده از از نرم افزار SPSSv۱۸ و با آزمون های آماری کای دو، من ویتنی و آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری تحلیل شدند.
یافته ها: تغییرات نمرات علایم مثبت و منفی و تمام ابعاد آن در گروه مداخله از نظر آماری معنادار گزارش شد (۰/۰۰۱>P)، ولی در گروه کنترل تنها تغییرات اختلال صوری فکر مثبت معنادار بود (۰/۰۳۱=P). تغییرات نمره آزمون کوتاه وضعیت ذهنی نیز در هر دو گروه  مداخله (۰/۰۰۲=P) و کنترل (۰/۰۱۷=P) معنادار به دست آمد و در نوبت سوم بررسی این وضعیت در گروه مداخله بالاتر بود (p=۰/۰۳).
نتیجه گیری: آموزش خواندن و نوشتن و تمرینات ریاضی می تواند بر بهبود علائم مثبت و منفی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و بهبود علائم شناختی بیماران مؤثر باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، خواندن، نوشتن، ریاضی، اسکیزوفرنی
     
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: بهداشت روان
دریافت: 1399/8/12 | پذیرش: 1400/4/16 | انتشار: 1400/7/9

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهشی افق دانش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | The Horizon of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb