دوره 27، شماره 3 - ( تابستان - در حال انتشار 1400 )                   جلد 27 شماره 3 صفحات 3-3 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakerimanesh L, Hajiarbabi F, Peivandi Yazdi A. The Effectiveness of Coping Cat Training Program on Decreasing Anxiety Symptoms and Increasing Cognitive-Emotion Disorder and Resilience of Children Aged 7-12 Years Old Referred to Dentistry: Single Subject. Horizon Med Sci. 2021; 27 (3) :3-3
URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-3409-fa.html
شاکری منش لیلا، حاجی اربابی فاطمه، پیوندی یزدی آرش. اثر بخشی آموزش مبتنی بر برنامه coping cat بر کاهش نشانه های اضطرابی و افزایش نظم جویی شناختی هیجانی و تاب آوری کودکان ۷ تا ۱۲ ساله مراجعه کننده به دندانپزشکی: تک موردی. افق دانش. 1400; 27 (3) :3-3

URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-3409-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانش آموخته موسسه آموزش عالی کاویان، مشهد، ایران.
2- مرکز تحقیقات بیماری های ریه ،دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده:   (121 مشاهده)
اهداف: با توجه به افزایش روز افزون مراجعین دندانپزشکی کودکان و پر هزینه بودن و ترس اور بودن استفاده از شیوه های التیام بخش، لذا برای درمان اضطراب دندانپزشکی کودکان، به روش های روانشناختی نیاز می باشد.  هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مبتنی بر برنامه coping cat بر کاهش نشانه های اضطرابی و افزایش نظم جویی شناختی هیجانی و تاب آوری کودکان ۷ تا ۱۲ ساله مشهد، که در اردیبهشت ماه سال 1398 به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کردند، است.
مواد و روشها: در این پژوهش، طرح مطالعه ی موردی همراه با خط پایه ی چندگانه و پیگیری یک ماهه به کار برده شد. نمونه پژوهش چهار نفر بودند، که به روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شد. آزمودنی ها 16 جلسه درمانی(هفته ای 2 جلسه) آموزش مبتنی بر برنامه coping cat را دریافت نمودند. از پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجانی فرم کودکان و پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس و تاب آوری کودک و نوجوان انگار و لیبنبرگ (2009) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل نگاره ای و تعیین درصد بهبودی استفاده گردید. اطلاعات حاصل از پرسشنامه ها، با استفاده از نرم افزار SPSS-21 مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نمرات اضطراب  در پیش آزمون و پس آزمون در کودک اول از 62 به 44 با نرخ بهبودی (۰/۲۹) در کودک دوم از 57 به 37 با نرخ بهبودی (۰/۳۵) و در کودک سوم از 48 به 35 با نرخ بهبودی (۰/۲۷) و در کودک چهارم  از 55 به 25 با نرخ بهبودی (۰/۵۴) کاهش یافت. نمرات تاب اوری در پیش آزمون و پس آزمون در کودک اول از 52 به 75 با نرخ بهبودی (۰/۴۴) در کودک دوم از 43 به 66 با نرخ بهبودی (۰/۵۳) و در کودک سوم از 58 به 74 با نرخ بهبودی (۰/۲۷) و در کودک چهارم  از64 به 89 با نرخ بهبودی (۰/۲۹)  افزایش  یافت. همچنین مولفه های نظم جویی هیجانی نیز در کودکان بهبودی قابل ملاحظه ای داشت.  
نتیجهگیری: پژوهش حاضر  نشان داد که اموزش مبتنی بر روش  "coping cat" در کاهش علایم اضطرابی،  افزایش نظم جویی شناختی هیجانی و تاب آوری کودکان7 تا 12ساله مراجعه کننده به دندانپزشکی اثربخش بوده است و از این  روش می توان جهت کاهش نشانه های اضطرابی و افزایش نظم جویی شناختی هیجانی و تاب آوری استفاده کرداین روش  به کودک کمک می کند تا بر افکار منفی اگاهی پیدا کند، بین فکر و برای فکرهای منفی خود شواهد پیدا کند و برای مقابله با اضطرابش، مهارت هایی را بیاموزد و این مهارت ها را تمرین و تکرار کند.
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: بهداشت روان
دریافت: 1398/7/22 | پذیرش: 1400/2/19 | انتشار: 1400/4/1

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهشی افق دانش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | The Horizon of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb