Hasanzadeh F, Shamsoddini S, Moonaghi H K, Ebrahimzadeh S. A Comparison of Face to Face and Video-based Education on Attitude Related to Diet and Fluids Adherence in Hemodialysis Patients. Intern Med Today 2011; 17 (3) :34-43
URL:
http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-1285-fa.html
حسن زاده فرزانه، شمس الدینی لری سمیه، کریمی مونقی حسین، ابراهیم زاده سعید. بررسی مقایسه ای تأثیر آموزش چهره به چهره و ویدئویی بر نگرش مرتبط با تبعیت از رژیم غذایی و مایعات در بیماران تحت درمان با همودیالیز. طب داخلی روز. 1390; 17 (3) :34-43
URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-1285-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، Hasanzadehf@mums.ac.ir
2- دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده: (11822 مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: تبعیت از رژیم غذایی و مایعات یکی از ارکان اساسی درمان بیماران همودیالیزی می باشد. تلاش در جهت یافتن روش های آموزشی مؤثر، ضروری می باشد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه ی تأثیر دو روش آموزش چهره به چهره و ویدئویی بر نگرش مرتبط با تبعیت از رژیم غذایی و مایعات بیماران همودیالیزی انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه ی کارآزمایی بالینی، 75 بیمار همودیالیزی به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. پس از تعیین نیازهای آموزشی بیماران، یک برنامه ی آموزشی بر اساس الگوی خود مراقبتی اورم طراحی شد. در گروه آموزش چهره به چهره دو جلسه ی آموزشی، به فاصله یک هفته در حین دیالیز اجرا شد و در گروه آموزش ویدئویی فیلم تهیه شده، به فاصله ی یک هفته در حین دیالیز نمایش داده شد. پرسشنامه ی نگرش مرتبط با تبعیت از رژیم غذایی و مایعات در سه مرحله اندازه گیری شد. از تمامی اندازه گیری ها در سه مرحله میانگین گرفته شد و با نرم افزار آماری SPSS ویرایش 5/11 و با آزمون های آماری من ویتنی، استودنت، کای دو، دقیق فیشر و کروسکال والیس تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: میانگین نمره ی نگرش مرتبط با تبعیت از رژیم غذایی و مایعات در پایان هفته ی دوم و چهارم در دو گروه تفاوت آماری معنی داری نداشت (05/0
p). نتیجه گیری: آموزش با هر دو شیوه ی چهره به چهره و ویدئویی به یک اندازه در افزایش نگرش مرتبط با تبعیت از رژیم غذایی و مایعات بیماران همودیالیزی مؤثر بوده است. لذا علی رغم باور اثر بخش تر بودن آموزش های حضوری، یافته های این پژوهش اثر بخشی روش ویدئویی را نشان داد و مشخص نمود که این روش علی رغم فقدان عنصر آموزش دهنده ی زنده و فعال، تأثیری یکسان با روش چهره به چهره دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم پايه پزشكي دریافت: 1390/7/1 | پذیرش: 1400/10/6 | انتشار: 1390/7/23