Internal Medicine Today
طب داخلی روز
Intern Med Today
Medical Sciences
http://imtj.gmu.ac.ir
80
journal80
2981-0086
2981-0086
10.18869/acadpub.hms
en
jalali
1397
2
1
gregorian
2018
5
1
24
2
online
1
fulltext
fa
اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر نشخوار فکری پس رویدادی و اجتناب شناختی در دانش آموزان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی
Effectiveness of Emotional Schema Therapy on Decrease of Post-Event Rumination and Cognitive Avoidance in People With Clinical Symptoms of Social Anxiety
بهداشت روان
Mental Health
پژوهشی
Original
<p dir="RTL"><strong><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:11.5pt;">اهداف</span></span></strong><strong><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:11.0pt;">:</span></span></strong><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> مدل طرحواره</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">های هیجانی بر نقش ارزیابی و تفسیر هیجانات و راهبردهای تنظیم هیجان در اختلالات اضطرابی تأکید زیادی دارد. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر کاهش نشخوار فکری پس</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">رویدادی و اجتناب شناختی در دانش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">آموزان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی صورت گرفت. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:11.5pt;">مواد و روش</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:11.5pt;"></span></span></span></strong><strong><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:11.5pt;">ها</span></span></strong><strong><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:11.0pt;">:</span></span></strong><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> طرح پژوهش به</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">صورت نیمه</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">آزمایشی پیش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">آزمون-پس</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">آزمون با گروه کنترل می</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">باشد. بدین منظور32 نفر از دانش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">آموزان دارای نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی با استفاده از نقطه برش پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">SPIN</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">)</span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> و مصاحبه بالینی غربال شدند و سپس به</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. از پرسشـنامه</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">های پــردازش پــس</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">رویـدادی </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">PEPQ</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">)</span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> و اجتناب شناختی </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">CAQ</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">)</span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> برای گردآوری داده</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ها در دو مرحله پیش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">آزمون و پس</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">آزمون استفاده شد. گروه آزمایشی طی ده جلسه تحت مداخله با رویکرد طرحواره درمانی هیجانی قرار گرفت و گروه کنترل چنین مداخله</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ای دریافت نکرد. داده</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ها با استفاده از نسخه 23 نرم</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">افزار آماری </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">SPSS</span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> و روش تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تحلیل قرار گرفتند. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:11.5pt;">یافته</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:11.5pt;"></span></span></span></strong><strong><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:11.5pt;">ها</span></span></strong><strong><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:11.0pt;">:</span></span></strong><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> در مرحله پس</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">آزمون، میانگین نمرات نشخوار فکری پس</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">رویدادی و اجتناب شناختی در گروه آزمایش کاهش یافت و بعد از کنترل اثر نمرات پیش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">آزمون، بین دو گروه آزمایش و کنترل ازنظر این متغیرها تفاوت معنی</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">داری مشاهده شد (001/0></span></span><em><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">p</span></span></em><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">).</span></span><br>
<strong><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:11.5pt;">نتیجه</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:11.5pt;"></span></span></span></strong><strong><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:11.5pt;">گیری</span></span></strong><strong><span style="font-family:irbadr;"><span style="font-size:11.0pt;">:</span></span></strong> <span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">طرحواره درمانی هیجانی به دلیل تأکید بر نقش باورها و راهبردهای فرد درباره هیجانات می</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">تواند به</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">عنوان مداخله</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ای مؤثر برای کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی ازجمله نشخوار فکری پس</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:iransharp_printingsize,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">رویدادی و اجتناب شناختی در افراد دارای نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد.</span></span><br>
</p>
<p>Aims: The emotional schema model emphasizes on evaluation and interpretation of emotions and emotion regulation strategies. This study aimed to determine the effectiveness of Emotional Schema Therapy (EST) on decrease of Post-event rumination and cognitive avoidance in people with clinical symptoms of social anxiety.<br>
Materials & Methods: This is a semi-experimental study with a pretest-posttest control group. For this purpose, 32 students with clinical symptoms of social anxiety were screened with the cut-off point of the Social Phobia Inventory (SPIN) and clinical interviews and were randomly assigned to experimental and control groups. The Post Event Processing Questionnaire (PEPQ) and Cognitive Avoidance Questionnaire (CAQ) were used to collect data in two conditions (pretest and posttest). Experimental group experienced 10 weeks of emotional schema therapy, while the control group received no treatment. Data were analyzed using SPSS software (ver 23) and Multivariate Analysis Of Covariance (MANCOVA).<br>
Findings: The average of post-event rumination and cognitive avoidance were reduced in the experimental group in posttest. After controlling the effect of pre-test scores, there were significant differences between the test and control groups in terms of all variables (p<0.001).<br>
Conclusion: Emotional Schema Therapy due to the emphasis on the role of the individual beliefs and strategies about emotions can be used as an effective intervention in order to reduce symptoms of social anxiety, for example the Post-event rumination and cognitive avoidance in the people with clinical symptoms of social anxiety.</p>
هیجان, اضطراب اجتماعی, نشخوار, اجتناب.
Emotions [https://www.ncbi.nlm.nih.gov/mesh/68004644],
Social Anxiety [https://www.ncbi.nlm.nih.gov/mesh/68001007],
Rumination [https://www.ncbi.nlm.nih.gov/mesh/?term=Rumination],
Avoidance [https://www.ncbi.nlm.nih.gov/mesh/?term=Avoidance],
111
118
http://imtj.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2581-1&slc_lang=fa&sid=1
E.
Ghadampour
عزت اله
قدم پور
8000319475328460028378
8000319475328460028378
No
Psychology Department, Literature & Humanities Faculty, Lorestan University , Khorramabad, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
N.
Hosseini Ramaghani
نسرین السادات
حسینی رمقانی
nasrin.ramaghani@gmail.com
8000319475328460028379
8000319475328460028379
Yes
Psychology Department, Literature & Humanities Faculty, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، ایران.
S.
Moradi
سمیه
مرادی
8000319475328460028380
8000319475328460028380
No
Educational Sciences Department, Literature & Humanities Faculty, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، ایران.
KH.
Moradiyani Gizeh Rod
سیده خدیجه
مرادیانی گیزه رود
8000319475328460028381
8000319475328460028381
No
Psychology Department, Literature & Humanities Faculty, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، ایران.
K.
Alipour
کبری
عالی پور
8000319475328460028382
8000319475328460028382
No
Psychology Department, Literature & Humanities Faculty, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، ایران.