[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 18، شماره 1 - ( 1-1391 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 45-52 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اجرای برنامه آموزشی ارتقای فعالیت بدنی در بین دانش آموزان: کاربرد تئوری رفتار برنامه ریزی شده
دکتر مهناز صلحی 1، آقای فاضل زینت مطلق2، دکتر کامبیز کریم زاده شیرازی3، دکتر محمد حسین تقدسی4، آقای فرزاد جلیلیان5
1- استاديار دانشگاه علوم پزشکی تهران ، solhi80@yahoo.com
2- کارشناس ارشد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
3- استاديار دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
4- دانشيار دانشگاه علوم پزشکی تهران
5- کارشناس ارشد دانشگاه آزاد واحد همدان همدان
چکیده:   (5800 مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: یکی از پیامد های ماشینی شدن زندگی و پیشرفت تکنولوژی در قرن حاضر، فقر حرکتی و کاهش فعالیت فیزیکی مناسب در بین افراد بوده است که این مشکل از دیدگاه سلامتی یکی از مهمترین مشکلات جامعه امروزی می باشد؛ لذا در این پژوهش با بهره گیری از تئوری رفتار برنامه ریزی شده به طراحی و اجرای یک برنامه آموزشی به منظور ارتقاء فعالیت فیزیکی در بین دانش آموزان مقطع راهنمایی پرداخته شده است. روش تحقیق: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی میدانی است. بدین منظور چهار مدرسه راهنمایی (دو مدرسه دخترانه و دو مدرسه پسرانه) از میان مدارس راهنمایی انتخاب گردیدند و سپس دو مدرسه به عنوان گروه مداخله (150 نفر) و دو مدرسه به عنوان گروه شاهد (150 نفر) در نظر گرفته شد. شرکت کنندگان قبل و 2 ماه پس از انجام مداخله آموزشی پرسشنامه ها را تکمیل نمودند. در نهایت اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماریSPSS نسخه 13 و با بهره گیری از آزمون های آماری کای دو، t مستقل و t زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج بدست آمده نشان دهنده وجود اختلاف معنی دار برای میانگین نگرش (003/0>p)، قصد رفتاری (000/0p<)، نرم‌های انتزاعی (013/0p<) و کنترل رفتاری درک شده (001/0p<) بین دانش آموزان گروه های مداخله و شاهد بعد از انجام مداخله آموزشی بود. همچنین میزان پرداختن به فعالیت بدنی در بین دانش آموزان گروه مداخله به طور معنی داری بعد از انجام مداخله آموزشی افزایش یافت (000/0 p<). نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان دهنده وجود تفاوت آماری معنی دار در سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده و افزایش پرداختن به فعالیت بدنی در بین دانش آموزان گروه مداخله بعد از اتمام برنامه آموزشی بود که حاکی از تأثیر مثبت برنامه آموزشی اجرا شده است.
واژه‌های کلیدی: تئوری رفتار برنامه ریزی شده؛ دانش آموزان؛ فعالیت بدنی
متن کامل [PDF 315 kb]   (3834 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: علوم پايه پزشكي
دریافت: ۱۳۸۹/۳/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۱/۲/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

solhi M, zinat motlagh F, karimzade shirazi K, taghdisi M H, jalilian F. Designing and Implementing Educational Programs to Promote Physical Activity Among Students: An Application of the Theory of Planned Behavior. Horizon Med Sci . 2012; 18 (1) :45-52
URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-769-fa.html

صلحی مهناز، زینت مطلق فاضل، کریم زاده شیرازی کامبیز، تقدسی محمد حسین، جلیلیان فرزاد. طراحی و اجرای برنامه آموزشی ارتقای فعالیت بدنی در بین دانش آموزان: کاربرد تئوری رفتار برنامه ریزی شده. افق دانش. 1391; 18 (1) :45-52

URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-769-fa.html



دوره 18، شماره 1 - ( 1-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی افق دانش The Horizon of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 3647