[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 15، شماره 3 - ( پاییز 1388 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 27-35 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد مادران باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک در زمینه ی خود درمانی
آقاي محسن شمسی 1، خانم اکرم بیاتی
1- ، mohsen_shamsi1360@yahoo.com
چکیده:   (8416 مشاهده)
زمینه و هدف: مصرف خود سرانه و بدون نسخه ی دارو می تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند و به ویژه این امر در جامعه ی زنان به دلیل واقع شدن در دوران حساسی هم چون بارداری و شیردهی از اهمیت مضاعفی برخوردار می باشد؛ چرا که تولد نوزاد ناهنجار می تواند مشکلات خانوادگی و اجتماعی زیادی را ایجاد کند. لذا مطالعه ی حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد مادران باردار شهر اراک در زمینه خوددرمانی صورت پذیرفته است. روش تحقیق: مطالعه ی حاضر از نوع نیمه تجربی و آینده نگر می باشد که در آن 200 نفر از مادران باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک در سال 1387 شرکت داشته اند (نمونه ها به صورت تصادفی به دو گروه مورد و شاهد هر کدام 100 نفر تقسیم شدند). در پژوهش حاضر روش گردآوری اطلاعات پرسشنامه تنظیم شده شامل سؤالات آگاهی، نگرش و چک لیست عملکرد مادران در خصوص مصرف خودسرانه ی داروها بوده است. قبل از انجام مداخله ی آموزشی پرسشنامه و چک لیست برای هر دو گروه مورد و شاهد تکمیل و سپس مداخله آموزشی برای گروه مورد در طی یک ماه و در قالب 4 جلسه ی آموزشی 50 دقیقه ای انجام گرفت. سپس 3 ماه پس از مداخله ی آموزشی در هر دو گروه مورد و شاهد اطلاعات مجدداً گردآوری و تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که در قبل از مداخله ی آموزشی میزان آگاهی و نگرش مادران در زمینه ی خود درمانی در حد متوسط و عملکرد آنان در زمینه ی مصرف خود سرانه ی داروها کمتر از حد متوسط بود و این مقدار در گروه مورد و شاهد به ترتیب 18% و 22% بود. ولی پس از مداخله ی آموزشی بین دو گروه مورد و شاهد در همه ی متغیرهای ذکر شده اختلاف معنی داری ایجاد شد و عملکرد مادران نیز در زمینه ی خود درمانی کاهش پیدا کرد (05/0>p). نتیجه گیری: هر چه آگاهی و نگرش مادران باردار جهت مصرف خودسرانه ی داروها بالاتر باشد عملکرد در زمینه ی خود درمانی نیز بهبود یافته است. یافته های این بررسی لزوم آموزش را در جهت کاهش مصرف خود سرانه ی داروها در مادران باردار نشان می دهد. لذا پیشنهاد می گردد آموزش در جهت تغییر آگاهی، نگرش و عملکرد مادران باردار در جهت کاهش مصرف خود سرانه ی داروها در سایر مراکز نیز انجام گیرد. کلید واژه ها: آگاهی؛ نگرش؛ عملکرد؛ خود درمانی
واژه‌های کلیدی: آگاهی؛ نگرش؛ عملکرد؛ خود درمانی
متن کامل [PDF 302 kb]   (1930 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشكي آزمايشگاهی
دریافت: ۱۳۸۸/۱۱/۲۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shamsi M, Byati A. The Effect of Education on Knowledge, Attitude and Practice of Pregnant Woman Referring to Health Centers About Self-Medication in Arak City. Horizon Med Sci . 2009; 15 (3) :27-35
URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-692-fa.html

شمسی محسن، بیاتی اکرم. بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد مادران باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک در زمینه ی خود درمانی . افق دانش. 1388; 15 (3) :27-35

URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-692-fa.html



دوره 15، شماره 3 - ( پاییز 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی افق دانش The Horizon of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 3781