[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 14، شماره 2 - ( تابستان 1387 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 61-69 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر دو روش آموزش مبتنی بر شبیه سازی و سنتی بر میزان مهارت دانشجویان مامایی در انجام معاینات لگنی
فاطمه عرفانیان، طلعت خدیوزاده 1
1- ، tkhadivzadeh@yahoo.com
چکیده:   (7982 مشاهده)
زمینه و هدف: به دلیل مشکل بودن آموزش و انجام معاینات زنان بسیاری از دانشجویان قادر به کسب مهارت لازم در این زمینه نیستند. این امر لزوم بکارگیری روشهای نوین آموزش مهارتها را ایجاب می کند. در دو دهه اخیر، استفاده از شبیه سازی برای آموزش مهارتها مورد توجه زیادی قرار گرفته است. این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزش مبتنی بر شبیه سازی و سنتی بر مهارت دانشجویان مامایی در انجام معاینات زنان انجام گرفت. روش تحقیق: در این پژوهش تجربی، 56 دانشجو بصورت تصادفی تقسیم و در دو کارگاه آموزش مبتنی بر شبیه سازی و سنتی در مورد معاینه زنان شرکت کردند. آنها قبل و بعد از دوره آموزشی در یک آزمون عملی شبیه سازی شده شرکت نمودند. هم چنین دانشجویان، توانایی خود را در انجام معاینه ارزشیابی و تجربه خود را از برنامه آموزشی گزارش نمودند. یافته‌ها: آموزشهای ارائه شده به دو گروه منجر به افزایش معنی داری در یادگیری دانشجویان شد، اما در گروه مطالعه بطور معنی داری بیشتر بود (001/0p<). در انتها دانشجویان گروه شبیه سازی، توانایی خود را در انجام معاینه بیشتر از گروه کنترل گزارش نمودند (002/0=p). دانشجویان بیان کردند آموزش شبیه سازی باعث یادگیری بهتر و یادآوری سریعتر این تکنیک گردید. نتیجه‌گیری: دانشجویان گروه مطالعه از مهارت و اعتماد به نفس بالاتری در انجام معاینات لگنی برخوردار بودند که یادگیری بهتر دانشجویان این گروه را نشان می دهد.
واژه‌های کلیدی: آموزش مبتنی بر شبیه سازی؛ آموزش سنتی؛ معاینه لگنی
متن کامل [PDF 245 kb]   (3002 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشكي داخلی
دریافت: ۱۳۸۷/۱۱/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Erfanian F, Khadivzadeh T. The effects of Simulation Based and Traditional Education on students’ skill in Pelvic examination. Horizon Med Sci . 2008; 14 (2) :61-69
URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-405-fa.html

عرفانیان فاطمه، خدیوزاده طلعت. تأثیر دو روش آموزش مبتنی بر شبیه سازی و سنتی بر میزان مهارت دانشجویان مامایی در انجام معاینات لگنی. افق دانش. 1387; 14 (2) :61-69

URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-405-fa.html



دوره 14، شماره 2 - ( تابستان 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی افق دانش The Horizon of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 3781