[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 14، شماره 2 - ( تابستان 1387 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 45-53 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل فرهنگی مؤثر بر استقرار شش سیگما در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
دكتر امیر اشکان نصیری پور1، محمد حسین مهرالحسنی 2
1- استاديار گروه مديريت خدمات بهداشتي درماني، دانشکده مديريت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران
2- دانشجوي دکتراي مديريت خدمات بهداشتي درماني، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی ، mhmhealth@yahoo.com
چکیده:   (11057 مشاهده)
زمینه و هدف: فرهنگ سازمانی یک عامل مهم و اساسی در اجرای فنون بهبود کیفیت از جمله شش سیگما است. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی عوامل فرهنگی مؤثر بر استقرار شش سیگما در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود. روش تحقیق: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مقطعی است که به صورت مطالعه موردی و کمی انجام پذیرفت. جامعه پژوهش را کارکنان بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان (1634n=) تشکیل دادند. 110 نفر از کارکنان جامعه آماری به روش نمونه گیری تصادفی از نوع طبقه ای مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای پژوهشگر ساخته (مشتمل بر بخش اطلاعات جمعیت شناختی، فرهنگ سازمانی و شش سیگما) بود. داده ها به روش خود پاسخگویی از نمونه های پژوهش اخذ گردید و با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون رگرسیون چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بالاترین میانگین شاخص های فرهنگ سازمانی در بیمارستان های مورد مطالعه، مربوط به هویت سازمانی (میانگین 43/3) و کمترین شاخص با میانگین 47/2 مربوط به تعارض پذیری بود. در زمینه «اصول اجرایی شش سیگما در بیمارستان های مورد مطالعه» بالاترین میانگین مربوط به تمرکز واقعی بر مشتری (میانگین92/2) و کمترین آن با میانگین 34/2 مربوط به حرکت به سوی تعالی و تحمل شکست، بود. تقریباً 69 درصد پراکندگی در استقرار شش سیگما در بیمارستانهای مورد مطالعه به طور معنی دار توسط متغیرهای مستقل ده گانه فرهنگ سازمانی رابینز تبیین شد و 31 درصد باقیمانده مربوط به دیگر عوامل مؤثر می باشند که در مدل رابینز ذکر نشده است (001/0≥p، 238/9= (41,10)F، 693/0=2R). دو عامل حمایت مدیریت (015/0= p، 538/2t=، 457/0=β ) و ریسک پذیری(022/0= p، 381/2=t، 255/0=β ) از میان عوامل فرهنگی سازمانی رابینز به عنوان با اهمیت ترین و با تأثیر گذاری بیشتر بر موفقیت استقرار شش سیگما در بیمارستان های مورد مطالعه پیش بینی شد. نتیجه گیری: حمایت مدیریت و ریسک پذیری تأثیر به سزایی بر استقرار موفقیت آمیز شش سیگما در بیمارستانهای مورد مطالعه دارند. با توجه به اینکه تغییر فرهنگی نیازمند زمان طولانی است و از سوی دیگر حمایت مدیریت عامل مؤثر و مهم فرهنگی بر استقرار شش سیگماست؛ ایجاد انکوباتور بهره وری زیر نظر مستقیم ریاست بیمارستان جهت تسهیل در استقرار شش سیگما پیشنهاد گردید.
واژه‌های کلیدی: فرهنگ سازمانی؛ شش سیگما؛ بیمارستان
متن کامل [PDF 276 kb]   (2844 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشكي داخلی
دریافت: ۱۳۸۷/۱۱/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

AA. Nasiripour, MH. Mehrolhasani. Effective cultural factors on the implication of Six Sigma in Health Care Organizations - The case study of teaching hospitals affiliated with Kerman University of Medical Sciences . Horizon Med Sci . 2008; 14 (2) :45-53
URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-403-fa.html

امیر اشکان نصیری پور ، محمد حسین مهرالحسنی . عوامل فرهنگی مؤثر بر استقرار شش سیگما در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان . افق دانش. 1387; 14 (2) :45-53

URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-403-fa.html



دوره 14، شماره 2 - ( تابستان 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی افق دانش The Horizon of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 3752