[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 12، شماره 1 - ( جلد-1 1385 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 28-33 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان فرزند جانباز 25% به بالای مبتلا به PTSD و دانش‌آموزان فرزند غیرجانباز در استان چهارمحال بختیاری
دكتر غلامرضا شریفی‌راد 1، مهندس محمّد مطلبی، دكتر محمد حسین تقدیسی
1- استاديار ، sharifirad@hlth.mui.ac.ir
چکیده:   (9372 مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: پژوهشهای زیادی در مورد میزان بروز، ویژگیها و دوره Post Stress Trauma Disorder (PTSD) در بازگشتگان از جنگ انجام شده، اما درباره تأثیر PTSD بر اعضای خانواده آنها، مطالعات کمی انجام شده است؛ اما هیچ‌کدام از این مطالعات، وضعیت تحصیلی فرزندان افراد مبتلا به مورد توجه قرار نداده‌اند. هدف از این مطالعه مقایسه وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان فرزند جانبازان PTSD و سایر دانش‌آموزان عادی بود. روش تحقیق: در این مطالعه آینده‌نگر، از بین جانبازان 25% به بالای مبتلا به PTSDو دارای دانش‌آموز در مقطع راهنمایی (دختر یا پسر) تعداد 65 نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند (گروه آزمون). از دانش‌آموزان همکلاس آنها نیز برای هر مورد، 2 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند (گروه شاهد). با استفاده از میانگین نمرات دانش‌آموزان در هر درس و نیز میانگین معدل کل آنها مقایسه انجام شد. نمرات دانش‌آموزان با تعیین میانگین، انحراف معیار و حداقل و حداکثر توصیف شدند. داده‌ها با استفاده از آزمونهای t-student، Pearson و Chi-Square در سطح معنی‌داری 05/0P مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافته‌ها: بین میانگین نمرات هر درس و میانگین معدل کل نمرات دانش‌آموزان در دو گروه تفاوت معنی‌داری وجود نداشت؛ می‌توان این عدم تفاوت را ناشی چند عامل دانست. از مهمترین این عوامل نقش مهم همسران جانبازانPTSD در پیشرفت تحصیلی فرزندان آنها می‌باشد؛ همچنین حمایتهای بنیاد جانبازان از جانبازان PTSD و خانواده آنها و ... در این امر مؤثر می‌باشند. نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌شود سازمانهایی چون بنیاد جانبازان به این خانواده‌ها بخصوص وضعیت تحصیلی فرزندان آنها توجه بیشتری کنند و در جهت رفع مشکلات روانی خود جانبازان و خانواده آنها تلاش بیشتری نمایند؛ همچنین لازم است به همسران آنها به عنوان پشتوانه حمایتی محکم برای فرزندان توجه شود.
واژه‌های کلیدی: جانباز؛ PTSD؛ وضعیت تحصیلی؛ میانگین
متن کامل [DOC 99 kb]   (2198 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشكي آزمايشگاهی
دریافت: ۱۳۸۶/۴/۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi Rad G, Matlabi M, Taghdisi M. The comparative survey of over 25% of war handicapped children students educational condition infected with Post Stress Trauma Disorder (PTSD) and non-war handicapped children students of Chaharmahal-Bakhtiary, Iran. Horizon Med Sci . 2006; 12 (1) :28-33
URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-37-fa.html

شریفی‌راد غلامرضا، مطلبی محمّد، تقدیسی محمد حسین. مقایسه وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان فرزند جانباز 25% به بالای مبتلا به PTSD و دانش‌آموزان فرزند غیرجانباز در استان چهارمحال بختیاری . افق دانش. 1385; 12 (1) :28-33

URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-37-fa.html



دوره 12، شماره 1 - ( جلد-1 1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی افق دانش The Horizon of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 3658