[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 23، شماره 3 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 23 شماره 3 صفحات 213-218 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه آموزشی فرزندپروری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر اضطراب، تعارض والد-فرزند و خوداثرمندی والدگری در مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی
فیروزه غضنفری1، نسرین السادات حسینی رمقانی *2، سیده خدیجه مرادیانی گیزه رود1، هادی پناهی1
1- گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران ، nasrin.ramaghani@gmail.com
چکیده:   (197 مشاهده)

اهداف: اختلال لجبازی-نافرمانی که در کودکان پیش­دبستانی یا اوایل مدرسه و در مرحله قبل از نوجوانی بروز می­کند، تاثیر گسترده­ای بر کودک، خانواده، معلمان و جامعه دارد. هدف مطالعه حاضر، تعیین تاثیر برنامه آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر کاهش اضطراب و تعارض والد-فرزندی و افزایش خوداثرمندی والدگری مادران دارای دختر مبتلا به اختلال لجبازی-نافرمانی بود.

مواد و روش­ها: در این پژوهش شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل، 34 نفر از مادران دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر نورآباد در سال تحصیلی 95-1394 که مبتلا به اختلال لجبازی-نافرمانی بودند، به‌روش خوشه‌ای هدفمند انتخاب شده و به‌صورت تصادفی در دو گروه 17نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش، سیاهه رفتاری کودک و فرم گزارش معلم، پرسش‌نامه اضطراب بک، پرسش‌نامه راهبردهای تعارض و پرسش‌نامه خوداثرمندی والدگری بود. برنامه آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن‌آگاهی طی 8 جلسه دوساعته به‌صورت هفتگی و به‌مدت دو ماه برای گروه آزمایش اجرا شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS 23 و توسط آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته­ها: در مرحله پس­آزمون، میانگین نمرات کلی اضطراب، تعارض والد-فرزند و خوداثرمندی والدگری در گروه آزمایش بهبود یافت و بعد از کنترل اثر نمرات پیش­آزمون، بین دو گروه آزمایش و کنترل از نظر این متغیرها تفاوت معنی‌داری مشاهده شد (001/0p<).

نتیجه­گیری: برنامه آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن­آگاهی  باعث کاهش اضطراب، کاهش تعارض والد-فرزند و افزایش خوداثرمندی والدگری در مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی-نافرمانی می‌شود.

واژه‌های کلیدی: اختلال لجبازی-نافرمانی، ذهن‌آگاهی، اضطراب، تعارض
متن کامل [PDF 346 kb]   (133 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: بهداشت روان
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghazanfari F, Hosseini Ramaghani N, Moradiyani Gizeh Rod S, Panahi H. Effectiveness of Mindfulness-Based Parenting Educational Program on the Anxiety, Parent-Child Conflict and Parent Self-Agency in Mothers with Oppositional Defiant Disorder Children . Horizon Med Sci . 2017; 23 (3) :213-218
URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-2574-fa.html
غضنفری فیروزه، حسینی رمقانی نسرین السادات، مرادیانی گیزه رود سیده خدیجه، پناهی هادی. اثربخشی برنامه آموزشی فرزندپروری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر اضطراب، تعارض والد-فرزند و خوداثرمندی والدگری در مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی. افق دانش. 1396; 23 (3) :213-218

URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-2574-fa.html

دوره 23، شماره 3 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی افق دانش The Horizon of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 779 queries by yektaweb 3464