دوره 23، شماره 2 - ( بهار 1396 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 116-111 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران ، zolalafarzaneh@gmail.com
چکیده:   (4631 مشاهده)

اهداف: در طول بارداری احتمال پیدایش تصویر ذهنی منفی از بدن وجود دارد که می‌تواند بر روابط اجتماعی افراد از جمله مشارکت اجتماعی آنها نیز موثر باشد. هدف این مطالعه، تعیین رابطه بین تصور از بدن و مشارکت اجتماعی در زنان باردار بود.

ابزار و روش‌ها: در این پژوهش طولی در سال 1393، تعداد 245 زن باردار مراجعه‌کننده به کلینیک رفرال هنری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جهرم، به‌روش نمونه‌گیری آسان انتخاب شده و در سه‌ماهه اول و سه‌ماهه سوم بارداری با استفاده از پرسش‌نامه استاندارد تصور از بدن و پرسش‌نامه‌محقق ساخته مشارکت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از نرم‌افزار SPSS 18 و آزمون آماری T زوجی و مدل ترکیبی خطی تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: میانگین نمرات تصور از بدن در سه‌ماهه اول و سه‌ماهه سوم بارداری تفاوت معنی‌دار داشت (001/0=p)، به‌طوری که زنان شرکت‌کننده در سه‌ماهه اول بارداری تصور بدنی بهتری داشتند. همچنین زنان شرکت‌کننده، در سه‌ماهه اول بارداری به‌صورت معنی‌داری نسبت به سه‌ماهه سوم مشارکت اجتماعی بیشتری داشتند (001/0=p). بین تصویر بدنی و مشارکت اجتماعی ارتباط معنی‌داری مشاهده نشد (69/0=p). نوبت بارداری با تصویر بدنی (04/0=p) و همچنین سطح تحصیلات با مشارکت اجتماعی (001/0=p)، ارتباط معنی‌داری نشان دادند.

نتیجه‌گیری: در طول بارداری از سه‌ماهه اول تا سه‌ماهه سوم، میزان رضایت از تصویر بدنی و مشارکت اجتماعی در زنان باردار کاهش می‌یابد، اما مشارکت اجتماعی زنان باردار در طول بارداری تحت تاثیر تصور از بدن نیست.

متن کامل [PDF 508 kb]   (2211 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: زنان
دریافت: 1395/1/7 | پذیرش: 1395/11/2 | انتشار: 1395/12/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.