اهداف: اختلال اضطراب اجتماعی اختلال شایعی است که مشخصه آن ترس پایدار از موقعیتهای اجتماعی و واکنشهای جسمانی و روانی شدید است. با توجه به میزان شیوع و تاثیرات این اختلال، درمانهای روانشناختی متعددی برای کاهش یا ازبینبردن آن پدید آمده است. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی تکنیک آموزش تمرکز بر تکلیف بر کاهش نشانگان اضطراب اجتماعی در افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی بود.
مواد و روشها: در این پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل، 20 نفر از دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی دانشگاه شاهد در سال تحصیلی 94-1393 بهروش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش (آموزش تمرکز بر تکلیف) جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه اضطراب اجتماعی و مصاحبه ساختاریافته بالینی بود. پروتکل درمانی تمرکز بر تکلیف در 5 جلسه یکساعته برای گروه آزمایش برگزار شد. تجزیه و تحلیل دادهها بهوسیله نرمافزار SPSS 16 و با استفاده از آزمون T مستقل صورت گرفت.
یافتهها: میانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیشآزمون در متغیر اضطراب اجتماعی و خردهمقیاسهای آن تفاوت معنیداری نداشت (05/0p>)، ولی در مقایسه تفاضل نمرات پیش- پسآزمون در متغیر اضطراب اجتماعی و خردهمقیاسهای اجتناب، ترس و ناراحتی فیزیولوژیایی بین دو گروه تفاوت معنیدار مشاهده شد (05/0p<).
نتیجهگیری: تکنیک آموزش تمرکز بر تکلیف، بر کاهش نشانگان اضطراب اجتماعی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی موثر است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |