logo
دوره 22، شماره 4 - ( پاییز 1395 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 306-299 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami S, Reyhani T, BeyraghiToosi M, Behnam Vashani H. Effect of an Empowerment Program on Self-Efficacy of Epileptic Child's Mothers in Psychological Adaptation, Gaining Support and Receiving Information. Intern Med Today 2016; 22 (4) :299-306
URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-2327-fa.html
غلامی سپیده، ریحانی طیبه، بیرقی طوسی مهران، بهنام وشانی حمیدرضا. تاثیر برنامه توانمندسازی بر خود‌کارآمدی مادران دارای کودک مصروع در زمینه‌های تطابق روانی، کسب حمایت و دریافت اطلاعات. طب داخلی روز. 1395; 22 (4) :299-306

URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-2327-fa.html


1- گروه اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران ، gholamis921@mums.ac.ir
2- گروه پرستاری کودک و نوزاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- گروه کودکان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (4237 مشاهده)

اهداف: بیماری صرع از شایع‌ترین اختلالات عصبی در دوره کودکی است. در مورد کودکان مصروع، غالباً مادران نقش مراقب اصلی را بر ‌عهده دارند که فشارهای روانی زیادی را متحمل می‌شوند. هدف این مطالعه، بررسی تاثیر توانمندسازی بر خود‌کارآمدی مادران دارای کودک مصروع در زمینه‌های تطابق روانی، کسب حمایت و دریافت اطلاعات بود.

مواد و روش‌ها: در این کارآزمایی بالینی تصادفی دوگروهه قبل و بعد با گروه کنترل در سال 1393، 100 نفر از مادران دارای کودک مصروع بستری‌شده در بخش اعصاب بیمارستان قائم(عج) مشهد به‌روش نمونه‌گیری آسان انتخاب شده و با تخصیص تصادفی در دو گروه آزمایش (50 نفر) و کنترل (50 نفر) قرار گرفتند. ابزار‌ گردآوری داده‌ها، فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسش‌نامه خودکارآمدی مراقب بود. برنامه توانمندسازی فقط برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. خودکارآمدی مادران، قبل و بعد از مداخله، در دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس داده‌ها به‌کمک نرم‌‌افزار SPSS 11.5 و با استفاده از آزمون‌های آماری T مستقل، T زوجی، مجذور کای، دقیق فیشر و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: میانگین نمرات خودکارآمدی در ابعاد تطابق روانی، کسب حمایت و دریافت اطلاعات، قبل از مداخله، بین دو گروه تفاوت معنی‌داری نداشت (05/0p>)، ولی دو گروه بعد از مداخله با یکدیگر تفاوت معنی‌دار داشتند (001/0p<). همچنین در گروه آزمایش، میانگین نمرات بعد از مداخله به‌طور معنی‌داری بیشتر از قبل از مداخله بود (001/0p<).

نتیجه‌گیری: برنامه توانمندسازی، خود‌کارآمدی مادران دارای کودک مصروع را در زمینه‌های تطابق روانی، کسب حمایت و دریافت اطلاعات افزایش می‌دهد.

متن کامل [PDF 250 kb]   (2319 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مراقبت‌های خانگی
دریافت: 1394/7/8 | پذیرش: 1395/4/29 | انتشار: 1395/8/8

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.