تاثیر آموزش مولفههای هوش هیجانی بر افزایش خودکارآمدی و کاهش استرس شغلی
|
آرزو فروهر 1، منصوره اسلامی2، منصوره صادقی3 |
1- گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، aforohar1390@gmail.com 2- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران 3- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران |
|
چکیده: (3337 مشاهده) |
اهداف: هیجانها و نیز چگونگی کنارآمدن با آنها بخشی از شخصیت آدمی هستند و بر سلامت وی تاثیر میگذارند. توانایی ارزیابی و ابراز هیجانات خود، تنظیم هیجانات خود و دیگران و بهرهبرداری از هیجانها "هوش هیجانی" خوانده میشود. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش مولفههای هوش هیجانی بر افزایش خودکارآمدی و کاهش استرس شغلی بود. مواد و روشها: این پژوهش نیمهتجربی در جامعه آماری کارمندان شهرداری شهر تهران در سال 1389 انجام شد. نمونهگیری به روش خوشهای هدفمند انجام شد و 30 نفر از کسانی که نمره استرس شغلی بالا و خودکارآمدی پایین داشتند، انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. از پرسشنامه باورهای خودکارآمدی شرر و همکاران و مقیاس استرس شغلی رایس برای جمعآوری دادهها استفاده شد. پس از ورود دادهها به نرمافزار SPSS 16 ، از آمار توصیفی و آزمون T مستقل و ضریب همبستگی پیرسون برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: میانگین نمره خودکارآمدی گروه آزمایش در پسآزمون 2/6±9/64 بود که اختلاف معنیداری با نمره پیشآزمون این گروه (5/8±9/51) داشت (1/5= t ؛ 05/0= p ). میانگین نمره نشانگان کلی استرس در پسآزمون گروه آزمایش 8/6±7/25 بود که اختلاف معنیداری با پیشآزمون این گروه (6/5±1/32) داشت. همبستگی منفی معنیداری بین افزایش خودکارآمدی و کاهش نشانگان کلی استرس مشاهده شد (223/0-؛ 033/0= p ). نتیجهگیری: آموزش مولفههای هوش هیجانی میتواند باعث افزایش باور خودکارآمدی و کاهش نشانگان استرس شغلی شود. |
|
واژههای کلیدی: هوش هیجانی؛ فرسودگی شغلی، حرفهای؛ خودکارآمدی |
|
متن کامل [PDF 212 kb]
(1493 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی |
موضوع مقاله:
بهداشت روان دریافت: ۱۳۹۳/۸/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۲/۶ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۷
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|