[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 19، شماره 2 - ( تابستان 1392 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 97-103 برگشت به فهرست نسخه ها
انتقال بین‌دستی یادگیری حرکتی در کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم
سارا ایزدی نجف‌آبادی *1، وحید نجاتی، نوید میرزاخانی عراقی، زهرا پاشازاده آذری
1- MSc گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، saraizadin@yahoo.com
چکیده:   (3603 مشاهده)

اهداف: یادگیری حرکتی پس از تمرین با یک اندام، به اندام سمت مقابل منتقل می‌شود. با توجه به نقص جسم پینه‌ای در افراد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم، هدف این پژوهش تعیین چگونگی انتقال یادگیری حرکتی از دست راست به دست چپ و بالعکس در کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم در مقایسه با همتایان عادی آنها بود.

روش‌ها: در این کارآزمایی بالینی تصادفی 31 پسر مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم و همتای عادی به روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف از دبستان‌های پسرانه شهرستان نجف‌آباد در فاصله بهمن 1389 تا اردیبهشت 1390 انتخاب و مقایسه شدند. نمونه‌ها براساس پرسش‌نامه غربالگری اختلالات طیف اوتیسم با عملکرد بالا مورد غربالگری قرار گرفتند. از آزمون زمان عکس‌العمل متوالی برای مقایسه دو گروه استفاده شد. داده‌ها پس از جمع‌آوری به نرم‌افزار آماری SPSS 19 وارد و با استفاده از آزمون‌های تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر، T جفت‌شده و تحلیل واریانس دوطرفه تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: بین دو گروه تفاوت معنی‌داری در دقت انتقال یادگیری از دست راست به چپ (191/0=p)، سرعت انتقال یادگیری از دست راست به چپ (095/0= p)، دقت انتقال یادگیری از دست چپ به راست (052/0=p) و همچنین سرعت انتقال یادگیری از دست چپ به راست (459/0=p) وجود نداشت.

نتیجه‌گیری: انتقال یادگیری از دست راست به دست چپ و بالعکس در کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم عادی و طبیعی است.

واژه‌های کلیدی: انتقال بین‌دستی، یادگیری حرکتی، اختلالات اوتیستی
متن کامل [PDF 258 kb]   (1274 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پايه پزشكي
دریافت: ۱۳۹۱/۱۱/۵ | پذیرش: ۱۳۹۲/۴/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۲/۴/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Izadi Najafabadi, Nejati V., Mirzakhany Araghi N., Pashazadeh Azari Z.. Intermanual Transfer of Motor Learning in Children with Autism Spectrum Disorder. Horizon Med Sci . 2013; 19 (2) :97-103
URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-1714-fa.html
ایزدی نجف‌آبادی سارا، نجاتی وحید، میرزاخانی عراقی نوید، پاشازاده آذری زهرا. انتقال بین‌دستی یادگیری حرکتی در کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم. افق دانش. 1392; 19 (2) :97-103

URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-1714-fa.html

دوره 19، شماره 2 - ( تابستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی افق دانش The Horizon of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.048 seconds with 784 queries by yektaweb 3535