[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 17، شماره 2 - ( 4-1390 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 56-64 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی شیوه‌های فرزندپروری بر خودکارآمدی و سلامت ‌روان دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور و آزاد نیشابور
دکتر حسن توزنده‌جانی1، دکتر جهانشیر توکلی‌زاده 2، خانم زهرا لگزیان3
1- استاديار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور
2- استاديار دانشگاه علوم پزشکی گناباد ، jahanshir_t@yahoo.com.au
3- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند
چکیده:   (9216 مشاهده)

  چکیـده

  زمینه و هدف: شیوه های فرزندپروری به عنوان یکی از وظایف اساسی والدین نقش مهمی در دوره های بعدی زندگی فرزندان دارد. این تحقیق با هدف تعیین اثربخشی شیوه های فرزندپروری بر خودکارآمدی و سلامت روانی دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور در سال تحصیلی
88-1387 انجام گرفته است.

  روش تحقیق: این پژوهش توصیفی- تحلیلی بر روی ‌‌210 دانشجو (105 دختر و 105 پسر) از بین ‌3757 دانشجوی رشته‌های علوم انسانی که به شیوه ی نمونه‌گیری طبقه ای تصادفی دو مرحله ای انتخاب شدند انجام گرفت. نمونه ی پژوهش با سه پرسشنامه ی شیوه‌های فرزندپروری( تکمیل شده توسط والدین)، خودکارآمدی و سلامت‌ عمومی آزمون شدند و داده های تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون تحلیل واریانس یک عاملی و دو عاملی ( F ) و آزمون‌ تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شد.

  یافته‌: نتایج تحقیق نشان داد شیوه‌های فرزندپروری والدین بر خودکارآمدی دانشجویان تأثیر معنی داری داشته (0064/0= p ) و در این میان شیوه ی فرزندپروری مقتدرانه نسبت به شیوه ی سهل گیرانه (001/0= p ) و شیوه ی مستبدانه (01/0= p ) بر افزایش خودکارآمدی تأثیر معنی داری داشته است . همچنین شیوه‌های فرزندپروری بر سلامت‌ روان‌ نیز تأثیر معنی داری داشت‌ ( 027/0 = p ) و تأثیر شیوه های فرزندپروری بر سلامت روانی متفاوت بوده است. به طوری که شیوه ی فرزندپروری مقتدرانه نسبت به
شیوه ی مستبدانه (0078/0= p ) و شیوه ی سهل گیرانه نسبت به شیوه ی مستبدانه (018/0= p ) بر سلامت‌ روان دانشجویان تأثیر معنی داری گذاشته است.

  نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر شیوه های فرزندپروری بر خودکارآمدی و سلامت روانی که اهمیت ویژه ای در دانشجویان دارد، آموزش این شیوه ها برای والدین در سطوح مختلف توصیه می شود.

واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی؛ دانشجویان؛ سلامت ‌روان؛ شیوه‌های فرزندپروری
متن کامل [PDF 665 kb]   (3725 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پايه پزشكي
دریافت: ۱۳۹۰/۴/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tozandehjani H, Tavakolizadeh J, Lagzian Z. The Effect of Parenting Styles on Self-efficacy and Mental Health of Students. Horizon Med Sci . 2011; 17 (2) :56-64
URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-1197-fa.html

توزنده‌جانی حسن، توکلی‌زاده جهانشیر، لگزیان زهرا. اثربخشی شیوه‌های فرزندپروری بر خودکارآمدی و سلامت ‌روان دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور و آزاد نیشابور. افق دانش. 1390; 17 (2) :56-64

URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-1197-fa.html



دوره 17، شماره 2 - ( 4-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی افق دانش The Horizon of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 3658