[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 17، شماره 1 - ( 1-1390 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 45-54 برگشت به فهرست نسخه ها
آگاهی بیماران و کارکنان گروه پزشکی از منشور حقوق بیمار و میزان رعایت آن در یکی از بیمارستان های آموزشی گناباد
خانم کوکب بصیری مقدم1، آقای مهدی بصیری مقدم 2، دکتر علیرضا مسلم3، آقای حسین عجم زیبد1، خانم فاطمه جمال4
1- کارشناس ارشد دانشگاه علوم پزشکی گناباد
2- کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی گناباد ، basiri1344@gmail.com
3- عضو هيأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد
4- کارشناس دانشگاه علوم پزشکی گناباد
چکیده:   (8454 مشاهده)

  چکیده

  مقدمه: مطالبه و رعایت حقوق بیماران ، مستلزم آشنایی و آگاهی کارکنان گروه پزشکی و بیماران از محتوای منشور حقوق بیمار است لذا این پژوهش با هدف تعیین میزان آگاهی بیماران و کارکنان گروه پزشکی از منشور حقوق بیمار و میزان رعایت آن در یکی ازبیمارستان های شهر گناباد انجام شد.

  روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال 1389 با استفاده از پرسشنامه پژوهشگرساخته اطلاعات، شامل مشخصات دموگرافیک، میزان آگاهی و میزان رعایت منشور حقوق بیمار بود جمع آوری گردید. میزان سطح آگاهی در سه طبقه خوب، متوسط و ضعیف و میزان رعایت منشور حقوق بیمار در سه طبقه مطلوب، متوسط و نامطلوب رتبه بندی گردید. روش نمونه گیری در بیماران به صورت مبتنی بر هدف و در پرسنل بصورت طبقه ای تصادفی مرحله ای بود. داده ها پس از استخراج، با استفاده از روش های آمار توصیفی، کای اسکوئر، تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون و با استفاده از نرم افزار SPSS در سطح معنی داری 5 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

  یافته ها: نمونه های این پژوهش شامل 189 نفر از بیماران زن و122 نفر مرد و از کارکنان گروه پزشکی 20 نفر زن و 13 نفر مرد بودند. همچنین نتایج نشان داد میزان آگاهی پرسنل و بیماران از منشور حقوق بیماردرحد مطلوب و منشور حقوق بیمار در 1/69 درصد موارد رعایت می شد. ارتباط آماری معنی داری بین سطح آگاهی بیماران و رعایت منشور حقوق بیمار وجود داشت بطوریکه با افزایش سطح آگاهی بیماران، میزان رعایت آن افزایش می یافت (007/0= p ). علی رغم آگاهی مطلوب گروه پزشکی از منشور حقوق بیمار میزان رعایت آن در مقایسه با سایر مطالعات در حد مطلوب نیست.

  نتیجه گیری: آگاهی بیماران و کارکنان گروه پزشکی در حد خوب بوده ولی میزان رعایت آن در حد مطلوب نیست. لذا پیشنهاد می گردد مسؤولین بیمارستان راهکاری عملی جهت ارائه اطلاعات مکتوب پیرامون حقوق بیمار، هنگام پذیرش به مراجعین تدوین نمایند. به دانشجویان و افراد شاغل در بیمارستان آموزش داده شود جهت حفظ حرمت بیماران قبل از حضور بر بالین آنها از بیماران اجازه بگیرند.

واژه‌های کلیدی: آگاهی؛ کارکنان گروه پزشکی؛ منشور حقوق بیمار
متن کامل [PDF 362 kb]   (2949 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پايه پزشكي
دریافت: ۱۳۹۰/۱/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Basiri Moghadam K, Basiri Moghadam M, Moslem A, Ajam Zibad H, Jamal F. Health Providers and Patients' Awarness on Patient Bill of Rights and Its Observing Rate in 22 Bahman Hospital. Horizon Med Sci . 2011; 17 (1) :45-54
URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-1083-fa.html

بصیری مقدم کوکب، بصیری مقدم مهدی، مسلم علیرضا، عجم زیبد حسین، جمال فاطمه. آگاهی بیماران و کارکنان گروه پزشکی از منشور حقوق بیمار و میزان رعایت آن در یکی از بیمارستان های آموزشی گناباد. افق دانش. 1390; 17 (1) :45-54

URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-1083-fa.html



دوره 17، شماره 1 - ( 1-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی افق دانش The Horizon of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 3658