دوره 18، شماره 4 - ( زمستان 1391 )                   جلد 18 شماره 4 صفحات 203-207 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghanayi Chemanabad A, Kareshki H. Effect of rhythmic movements learning on intelligence and social development of preschool children. Horizon Med Sci. 2013; 18 (4) :203-207
URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-919-fa.html
غنایی چمن‌آباد علی، کارشکی حسین. تاثیر آموزش حرکات موزون ورزشی بر هوش و رشد اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی. افق دانش. 1391; 18 (4) :203-207

URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-919-fa.html


1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، alighanaei@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (6858 مشاهده)
اهداف: حرکات بدنی، به‌خصوص حرکات موزون، به‌طور مستقیم یا از طریق مکانیسم‌ها و فرآیندهای دیگر، عملکردهای شناختی، عاطفی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این حرکات در چارچوب فعالیت تفریحی لذت‌- و آرامش‌بخش صورت می‌گیرد و وسیله‌ای برای خوداظهاری، افکار، احساسات، ابزاری برای درمان، افزایش‌دهنده آمادگی جسمانی و کاهنده اضطراب است. هدف این پژوهش تعیین تاثیر حرکات موزون ورزشی بر هوش و رشد اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی بود. روش‌ها: این پژوهش شبه‌آزمایشی در جامعه 93 کودک دوره پیش‌دبستانی 1 و پیش‌دبستانی 2 مهد کودک دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 88-1387 انجام شد و 35 کودک در گروه آزمایش و 22 کودک در گروه شاهد مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده برای جمع‌آوری داده‌ها آزمون آدمک گودیناف و مقیاس رشد اجتماعی واینلند بودند. گروه آزمایش طی 4 ماه، در هر هفته 2 جلسه 5/1ساعته، با به‌کارگیری 60% ضربان قلب کودک از بسته آموزشی حرکات موزون بهره‌مند شدند. گروه کنترل تحت آموزش مستقل متفاوتی قرار گرفت. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در نرم‌افزار SPSS 20 بررسی شدند.
یافته‌ها: نمرات پس‌آزمون مقیاس هوش اجتماعی گروه آزمایش (21/26±121/43) و شاهد (15/33±115/91) از نظر مقدار تغییرات نسبت به پیش‌آزمون تفاوت آماری معنی‌داری (0/017=p؛ 6/077=(54، 1)F) داشتند. تفاوت آماری معنی‌داری بین نمره پیش‌آزمون (15/60±118/91) و پس‌آزمون (17/30±129/60) هوش گودیناف در گروه آزمایش (0/0001=p؛ 26/08=(54، 1)F) مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: آموزش حرکت‌درمانی موزون بر رشد اجتماعی و هوش کودکان پیش‌دبستانی جامعه دانشگاهی موثر است.
متن کامل [PDF 242 kb]   (2732 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: بهداشت روان
دریافت: 1389/8/10 | پذیرش: 1392/2/15 | انتشار: 1392/2/15

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهشی افق دانش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | The Horizon of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb