logo
دوره 18، شماره 1 - ( 1-1391 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 52-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

solhi M, zinat motlagh F, karimzade shirazi K, taghdisi M H, jalilian F. Designing and Implementing Educational Programs to Promote Physical Activity Among Students: An Application of the Theory of Planned Behavior. Intern Med Today 2012; 18 (1) :45-52
URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-769-fa.html
صلحی مهناز، زینت مطلق فاضل، کریم زاده شیرازی کامبیز، تقدسی محمد حسین، جلیلیان فرزاد. طراحی و اجرای برنامه آموزشی ارتقای فعالیت بدنی در بین دانش آموزان: کاربرد تئوری رفتار برنامه ریزی شده. طب داخلی روز. 1391; 18 (1) :45-52

URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-769-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی تهران ، solhi80@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
3- دانشگاه علوم پزشکی تهران
4- دانشگاه آزاد واحد همدان همدان
چکیده:   (9184 مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: یکی از پیامد های ماشینی شدن زندگی و پیشرفت تکنولوژی در قرن حاضر، فقر حرکتی و کاهش فعالیت فیزیکی مناسب در بین افراد بوده است که این مشکل از دیدگاه سلامتی یکی از مهمترین مشکلات جامعه امروزی می باشد؛ لذا در این پژوهش با بهره گیری از تئوری رفتار برنامه ریزی شده به طراحی و اجرای یک برنامه آموزشی به منظور ارتقاء فعالیت فیزیکی در بین دانش آموزان مقطع راهنمایی پرداخته شده است. روش تحقیق: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی میدانی است. بدین منظور چهار مدرسه راهنمایی (دو مدرسه دخترانه و دو مدرسه پسرانه) از میان مدارس راهنمایی انتخاب گردیدند و سپس دو مدرسه به عنوان گروه مداخله (150 نفر) و دو مدرسه به عنوان گروه شاهد (150 نفر) در نظر گرفته شد. شرکت کنندگان قبل و 2 ماه پس از انجام مداخله آموزشی پرسشنامه ها را تکمیل نمودند. در نهایت اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماریSPSS نسخه 13 و با بهره گیری از آزمون های آماری کای دو، t مستقل و t زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج بدست آمده نشان دهنده وجود اختلاف معنی دار برای میانگین نگرش (003/0>p)، قصد رفتاری (000/0p<)، نرم‌های انتزاعی (013/0p<) و کنترل رفتاری درک شده (001/0p<) بین دانش آموزان گروه های مداخله و شاهد بعد از انجام مداخله آموزشی بود. همچنین میزان پرداختن به فعالیت بدنی در بین دانش آموزان گروه مداخله به طور معنی داری بعد از انجام مداخله آموزشی افزایش یافت (000/0 p<). نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان دهنده وجود تفاوت آماری معنی دار در سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده و افزایش پرداختن به فعالیت بدنی در بین دانش آموزان گروه مداخله بعد از اتمام برنامه آموزشی بود که حاکی از تأثیر مثبت برنامه آموزشی اجرا شده است.
متن کامل [PDF 315 kb]   (9108 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: علوم پايه پزشكي
دریافت: 1389/3/23 | پذیرش: 1391/2/13 | انتشار: 1391/1/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.