دوره 26، شماره 1 - ( زمستان - در حال انتشار 1398 )                   جلد 26 شماره 1 صفحات 2-2 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jaras M, Mansoorian M, Delshad Noghbi A, Nezami H. Comparison of Effectiveness Self-Care Returns Two Methods of Focus Group ‎Discussions and Teach-Back on Lifestyle of Pregnant Women ‎. Horizon Med Sci. 2019; 26 (1) :2-2
URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-3112-fa.html
جرس میترا، منصوریان محمدرضا، دلشاد نوقابی علی، نظامی حسین. مقایسه اثر بخشی آموزش خودمراقبتی به دو روش بحث گروهی متمرکز و آموزش برگشتی بر سبک زندگی زنان ‌باردار. افق دانش. 1398; 26 (1) :2-2

URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-3112-fa.html


1- گروه پرستاری، دانشکده ی پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران‎.‎
2- گروه پرستاری بهداشت جامعه و سلامت روان، دانشکده پرستاری ، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران. ‌
3- گروه پرستاری بهداشت جامعه و سلامت روان ، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت دانشکده پرستاری ، دانشگاه ‌علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران ، ali_delshad2000@yahoo.com
4- گروه آمار و فناوری اطلاعات، دانشکده پیراپزشکی، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت ، دانشگاه علوم پزشکی ‌گناباد، گناباد، ایران
چکیده:   (150 مشاهده)
مقدمه: ﺑﺎرداری مرحله ای بسیار مهم و حساس در زﻧﺪﮔﯽ زﻧﺎن اﺳﺖ. مهمترین ضامن حفظ تندرستی مادر و جنین در دوران بارداری، آگاهی از مراقبت های این دوران و عمل نمودن به آن ها است. سواد سلامت و سبک زندگی فاکتور های مهم و قابل اصلاح جهت دستیابی به تندرستی است، که حمایت و همراهی زنان در این دوران بسیار مهم و حیاتی است این دوران با تغییرات جسمانی و روانی زیادی در زنان همراه است. حتی در بارداری طبیعی ممکن است که توانایی انجام نقش های معمول مراقبت از خود در زندگی زن باردار تحت تاثیر قرار گیرد. این پژوهش با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش خودمراقبتی به دو روش آموزش برگشتی و بحث گروهی متمرکز بر سبک زندگی زنان باردار انجام شده است.
روش کار:  این پژوهش در سال ۱۳۹۷ و در شهرستان گناباد انجام شده است و در آن ۹۰  نفر از زنان باردار، انتخاب و بصورت تصادفی به دو گروه مداخله بحث گروهی و آموزش برگشتی و یک گروه کنترل تقسیم شدند.  برنامه آموزشی مطابق با مراحل روش آموزش برگشتی و بحث گروهی متمرکز برای هر یک از گروه های مداخله  طراحی شد.  ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک ،  و پرسشنامه سبک زندگی ارتقا دهنده والکر و چک لیست خودمراقبتی بود که قبل و یک ماه بعد از مداخله در سه گروه تکمیل شد. برنامه آموزشی برای گروه های مداخله به اجرا درآمد و گروه کنترل هیچ گونه آموزشی را دریافت نکردند. ارزشیابی تأثیرات برنامه آموزشی یک ماه پس از آموزش انجام شد. نتایج به وسیله نرم افزار آماری SPSS  نسخه ۲۰ و با استفاده از آزمون های تی مستقل، تی زوجی و آنوا تجزیه و تحلیل شد. میزان P کمتر از ۰/۰۵ معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها: در تمام ابعاد سبک زندگی به جزء بعد مدیریت استرس در دو گروه آموزش برگشتی و بحث گروهی متمرکز بعد از مداخله به طور معنی داری افزایش یافت امادر گروه کنترل بعد مداخله، تفاوت معنی داری نداشت. و در میانگین نمرات سبک زندگی در  بین سه گروه بعد مداخله آموزشی تفاوت معناداری بوجود آمد که آموزش به روش بحث گروهی متمرکز نسبت به روش آموزش برگشتی تاثیر بیشتری داشت.
نتیجه گیری:  این دو روش در ارتقای سبک زندگی زنان باردار موثر بود اما روش بحث گروهی متمرکز تاثیر بیشتری در ارتقای سبک زندگی نسبت به روش آموزش برگشتی داشت. توصیه می شود استفاده از روش بحث گروهی در آموزش به گروه های تحت پوشش بیشتر مدنظر قرار گیرد.
     
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پايه پزشكي
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۳

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهشی افق دانش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | The Horizon of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb