دوره 26، شماره 1 - ( زمستان 1398 )                   جلد 26 شماره 1 صفحات 94-107 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jaras M, Mansoorian M R, Delshad Noghabi A, Nezami H. Comparison of Effectiveness Self-care Returns Two Methods of Focus Group Discussions and Teach-back on Lifestyle of Pregnant Women. Horizon Med Sci. 2019; 26 (1) :94-107
URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-3112-fa.html
جرس میترا، منصوریان محمدرضا، دلشاد نوقابی علی، نظامی حسین. مقایسه اثربخشی آموزش خودمراقبتی به دو روش بحث گروهی متمرکز و آموزش برگشتی بر سبک زندگی زنان باردار. افق دانش. 1398; 26 (1) :94-107

URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-3112-fa.html


1- گروه، پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی اراک، اراک، ایران.
2- گروه پرستاری سلامت جامعه و مدیریت پرستاری، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم‌پزشکی گناباد .گناباد، ایران.
3- گروه پرستاری سلامت جامعه و مدیریت پرستاری، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم‌پزشکی گناباد .گناباد، ایران. ، ali_delshad2000@yahoo.com
4- گروه علوم پایه، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت ، دانشگاه علوم‌پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
چکیده:   (465 مشاهده)
اهداف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش خودمراقبتی با دو روش آموزش برگشتی و بحث گروهی متمرکز بر سبک زندگی زنان باردار انجام شده است.
مواد و روش ها: در این کارآزمایی در عرصه با استفاده از نمونه‌گیری به صورت تصادفی،۹۰ نفر از زنان باردار که پرونده فعال بهداشتی در مراکز سلامت جامعه گناباد داشتند و سابقه مشکلات جسمی و روحی تأثیرگذار بر خودمراقبی زنان باردار نداشتند، از بین سه مرکز سلامت جامعه گناباد انتخاب شدند و به دو گروه آزمایش بحث گروهی و آموزش برگشتی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. در دو گروه آزمایش، مطابق با مراحل برنامه آموزشی، روش آموزش برگشتی و بحث گروهی متمرکز در پیش گرفته گرفته شد. گروه کنترل آموزش‌های روتین خودمراقبتی دوران بارداری را در مرکز سلامت جامعه دریافت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه مشخصات جمعیت‌شناختی و پرسش‌نامه سبک زندگی ارتقا‌دهنده والکر بود که قبل و یک ماه بعد از مداخله در سه گروه تکمیل شد. نتایج به وسیله نسخه ۲۰ نرم‌افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمون‌های تی مستقل، تی زوجی و آنووا تجزیه و تحلیل شد. میزان P کمتر از ۰۵/۰ معنی‌دار در نظر گرفته شد.
یافته ها: در سه گروه مورد‌مطالعه از نظر توزیع متغیر تحصیلات (۰/۰۲۹)، شغل (۰/۰۹۰۶)، درآمد (۰/۰۹۹۸)، سن بارداری (۰/۷۴۱) تفاوت وجود نداشت و سه گروه با یکدیگر همگن بودند. یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که تمام ابعاد سبک زندگی از جمله رشد معنوی و خودشکوفایی، مسئولیت‌پذیری، روابط بین‌فردی، ورزش و فعالیت بدنی و تغذیه به جزء بُعد مدیریت استرس، در دو گروه آموزش برگشتی (P<۰/۰۰۱) و بحث گروهی متمرکز (P<۰/۰۰۱) بعد از مداخله، به طور معنی‌داری افزایش یافتند، اما در گروه کنترل (P=۰/۶۶) بعد مداخله، این موارد تفاوت معنی‌داری نداشتند. در میانگین نمرات سبک زندگی در بین دو گروه آزمایش، بعد از مداخله آموزشی تفاوت معناداری به وجود آمد که آموزش به روش بحث گروهی متمرکز نسبت به روش آموزش برگشتی تأثیر بیشتری داشت (P<۰/۰۵).
نتیجه گیری: توصیه می‌شود استفاده از روش بحث گروهی در آموزش خودمراقبتی به زنان باردار بیشتر مدنظر قرار گیرد.
متن کامل [PDF 2833 kb]   (70 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پايه پزشكي
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۰/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۱۱

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهشی افق دانش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | The Horizon of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb