[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 24، شماره 2 - ( بهار 1397 ) ::
جلد 24 شماره 2 صفحات 132-138 برگشت به فهرست نسخه ها
مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامهریزیشده بر انجام خودآزمایی پستان در زنان مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی
محمد مطلبی1، عبدالجواد خواجوی1، فریبا عسکری2، مریم صابری 3
1- استادیار گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
2- دانشجوی دکتری بهداشت باروری، دانشکده مامایی و پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
3- مربی گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران. ، Maryam61sabery@gmail.com
چکیده:   (4 مشاهده)

اهداف: معاینه ماهیانه پستان یکی از راههای تشخیص زودرس سرطان پستان است. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در ارتقاء خودآزمایی  پستان زنان شهر گناباد انجام شد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر یک کارآزمایی در عرصه  است که تعداد 140 زن متاهل 49-20 ساله شهر گناباد به تصادف در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. نیازهای آموزشی استخراج و برنامه آموزشی تدوین و در 5 جلسه ارائه گردید. رفتار خودآزمایی  پستان با استفاده از سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده قبل، بلافاصله و3 ماه بعد از آموزش بررسی شد. داده ها با نرم افزار IBMSPSS  نسخه 20 و با استفاده از آزمون های آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات، تی استودنت و تحلیل واریانس چند متغیره در سطح معنی داری 05/0 تجزیه وتحلیل شد.
یافتهها: میانگین سنی نمونه ها 69/6±27/37 سال بود. پس از مداخله، میانگین نمره مهارت خودآزمایی از 89/17 به 26/18  افزایش یافت و میانگین امتیازات سازه های تئوری در گروه مداخله به صورت معنی داری افزایش یافت (001/0>p) و تداوم اثر مداخله آموزشی 3 ماه بعد نیز قابل مشاهده است. ولی این تغییرات در گروه شاهد معنی دار نبود (05/0<p).
نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان داد مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در ارتقاء رفتار خودآزمایی پستان موثر است. بنابراین توصیه می شود به منظور ارتقاء خودآزمایی  پستان ، مداخلات آموزشی به طور اختصاصی و منطبق با سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده ارائه شود.
 

واژه‌های کلیدی: سرطان پستان، خودآزمایی پستان، تئوری رفتار برنامه ریزی شده
متن کامل [PDF 403 kb]   (4 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: زنان
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Matlabi M, Khajavi A, Askari F, Saberi M. The Impact of Educational Intervention Based on Theory of Planned Behavior in Breast Self-Examination of Women Referred to Health Centers. Horizon Med Sci . 2018; 24 (2) :132-138
URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-2527-fa.html

مطلبی محمد، خواجوی عبدالجواد، عسکری فریبا، صابری مریم. مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامهریزیشده بر انجام خودآزمایی پستان در زنان مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی . افق دانش. 1397; 24 (2) :132-138

URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-2527-fa.html



دوره 24، شماره 2 - ( بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی افق دانش The Horizon of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 3657