[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 23، شماره 1 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 23 شماره 1 صفحات 35-39 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی تمرین تناوبی پرشدت بر میزان دوپامین سرم و بهبود مهارت‌های ادراکی- حرکتی در دانش‌آموزان پسر مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/نقص توجه
فرناز ترابی *1، رامینا ابراهیم2، رسول حمایت طلب3، اعظم رمضان خانی4
1- گروه تربیت بدنی، مرکز تهران جنوب، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، torabift@yahoo.com
2- گروه تربیت بدنی، مرکز تهران جنوب، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3- گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4- گروه فیزیولوژی ورزش، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (695 مشاهده)

اهداف: اختلال بیش‌فعالی/نقص توجه، یک اختلال رفتاری در کودکان و نوجوانان است که با علایم بیش‌فعالی، عدم توجه و تکانش‌گری شناخته می‌شود. این اختلال می‌تواند به فرآیند مهارت حرکتی آنان نیز آسیب وارد نماید. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی 6 هفته تمرین تناوبی پرشدت بر سطوح دوپامین سرم و بهبود عملکرد ادراکی- حرکتی در پسران مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/نقص توجه بود.

مواد و روش‌ها: در این پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل در سال 1394، 20 نفر از دانش‌آموزان پسر نوجوان مدارس شرق تهران که دارای اختلال بیش‌فعالی/نقص توجه بودند، به‌روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده و به‌طور تصادفی در دو گروه تجربی (10 نفر) و کنترل (10 نفر) قرار گرفتند. در گروه تجربی، تمرین تناوبی پرشدت، 3 روز در هفته به‌مدت 6 هفته انجام شد. در ابتدا و پایان دوره، شاخص‌های تن‌سنجی، سطح دوپامین و نمرات مهارت ادراکی- حرکتی در دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت. داده‌ها به‌کمک نرم‌افزار SPSS 16 و با استفاده از آزمون‌های T زوجی و T مستقل تحلیل شدند.

یافته‌ها: در گروه تجربی در مرحله پس‌آزمون نسبت به پیش‌آزمون، سطح دوپامین افزایش معنی‌دار (01/0=p) و نمایه توده بدنی (001/0=p) و درصد چربی بدن (002/0=p) کاهش معنی‌دار یافت. همچنین افزایش امتیاز آزمون تبحر حرکتی در گروه تجربی از لحاظ آماری معنی‌دار بود (001/0=p). هیچ یک از متغیرها طی 6 هفته در گروه کنترل تغییر معنی‌داری نداشتند (05/0p>).

نتیجه‌گیری: 6 هفته تمرین تناوبی شدید موجب بهبود عملکرد ادراکی- حرکتی و افزایش سطوح دوپامین سرم در پسران مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/نقص توجه می‌شود.

واژه‌های کلیدی: تمرین تناوبی پرشدت، دوپامین، اختلال بیش‌فعالی/نقص توجه، مهارت حرکتی
متن کامل [PDF 523 kb]   (385 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: فيزيولوژی پزشکی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول



DOI: 10.18869/acadpub.hms.23.1.35


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Torabi F, Ebrahim R, Hemayattalab R, Ramezankhani A. Effectiveness of High-Intensity Interval Exercise on Serum Dopamine Level and Improvement of Perceptual-Motor Skills in Male Students with Hyperactivity/Attention Deficit Disorder. Horizon Med Sci . 2017; 23 (1) :35-39
URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-2463-fa.html
ترابی فرناز، ابراهیم رامینا، حمایت طلب رسول، رمضان خانی اعظم. اثربخشی تمرین تناوبی پرشدت بر میزان دوپامین سرم و بهبود مهارت‌های ادراکی- حرکتی در دانش‌آموزان پسر مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/نقص توجه. افق دانش. 1395; 23 (1) :35-39

URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-2463-fa.html

دوره 23، شماره 1 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی افق دانش The Horizon of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.048 seconds with 783 queries by yektaweb 3503