[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 21، شماره 4 - ( ویژه‌نامه 1394 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 123-128 برگشت به فهرست نسخه ها
اهداف تردد خودروهای شخصی در محیط شهری؛ بازنگری در مدیریت ترافیک به منظور ارتقای سلامت عمومی
سید علی سجادی1، حامد بیگلری2، سید بهنام مظلوم شهری3، هما شاکری *4
1- دکترای محیط زست
2- کارشناس ارشد گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
3- کارشناس ارشد گروه علوم پایه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
4- کارشناس ارشد کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران ، shakerihoma6@gmail.com
چکیده:   (779 مشاهده)

اهداف: از جمله پیامدهای غیرقابل اجتناب ترافیک افزایش استرس، بروز رفتارهای پرخاشگرانه از سوی افراد به ویژه رانندگان و افزایش آلودگی هواست. هدف اصلی این مطالعه تعیین و تحلیل اهداف سفرهای درون‌شهری با سواری شخصی و تعیین میزان سفرهای غیرضروری با خودروهای شخصی بود.

مواد و روش‌ها: این پژوهش تحلیلی- مقطعی در جامعه خودروهای شخصی در حال تردد در سطح شهر گناباد در سال 1394 انجام شد. 5 نقطه شهر به عنوان محل‌های نمونه‌برداری انتخاب شدند. 400 نفر به روش تصادفی در دسترس وارد مطالعه شدند. از چک‌لیست محقق‌ساخته شامل مشخصات جمعیت‌شناختی و چند سئوال کوتاه برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. داده‌ها پس از جمع‌آوری وارد نرم‌افزار SPSS 19 شده و با استفاده از آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.

یافته‌ها: بین متغیر هدف سفر با متغیرهای بازه زمانی (0001/0=p) و جنسیت راننده (038/0=p) رابطه آماری معنی‌داری وجود داشت (05/0p<). متغیر تعداد سرنشین خودروهای شخصی با جنسیت راننده (039/0=p) و هدف سفر (0001/0=p) ارتباط آماری معنی‌داری داشت. ارتباط معنی‌داری بین متغیر تعداد سرنشین خودور با متغیرهای بازه زمانی (416/0=p)، رده سنی (319/0=p)، شغل (27/0=p)، سطح تحصیلات (537/0=p)، وضع تاهل راننده (831/0=p) و درآمد خانوار (882/0=p) مشاهده نشد.

نتیجه‌گیری: زنان بیش از مردان برای انجام اهداف غیرکاری از خودروی شخصی و به صورت تک‌سرنشین استفاده می‌کنند و اغلب سفرهای کاری با خودروی شخصی تک‌سرنشین و غالب سفرهای غیرکاری با خودروی شخصی با بیش از یک سرنشین انجام می‌شود.

واژه‌های کلیدی: ترافیک، خودرو، سلامت عمومی، مدیریت شهری
متن کامل [PDF 138 kb]   (580 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: بهداشت روان
دریافت: ۱۳۹۴/۱۰/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۴/۲۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sajadi S A, Biglari H, Mazloum Shahri S B, shakeri H. Purposes of Private Automobiles Round-Trips in Urban Areas; Reviewing the Traffic Management to Improve Public Health. Horizon Med Sci . 2015; 21 (4) :123-128
URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-2419-fa.html
سجادی سید علی، بیگلری حامد، مظلوم شهری سید بهنام، شاکری هما. اهداف تردد خودروهای شخصی در محیط شهری؛ بازنگری در مدیریت ترافیک به منظور ارتقای سلامت عمومی. افق دانش. 1394; 21 (4) :123-128

URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-2419-fa.html

دوره 21، شماره 4 - ( ویژه‌نامه 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی افق دانش The Horizon of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 779 queries by yektaweb 3461