[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 22، شماره 4 - ( پاییز 1395 ) ::
جلد 22 شماره 4 صفحات 313-319 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری بر شدت علایم و بهزیستی هیجانی بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر
پریسا سلیمانی 1، عباس ابوالقاسمی2، سجاد وکیلی عباسعلیلو3، عارف رحیمی4، نسرین بایرامزاده5
1- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران ، p62.soleymani@gmail.com
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی و ادبیات، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3- گروه روان‌شناسی، دانشکده انسانی، دانشگاه تبریز، ایران
4- گروه داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
5- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
چکیده:   (781 مشاهده)

اهداف: سندروم روده تحریک­پذیر (IBS) از شایع­ترین اختلالات کارکردی دستگاه گوارش است. درمان­­های متفاوت دارویی و روان‌شناختی برای کنترل علایم این بیماری به‌کار برده می­شود. هدف مطالعه حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری بر شدت علایم و بهزیستی هیجانی بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک­پذیر بود.

مواد و روش­ها: در این کارآزمایی بالینی با طرح پیش­آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل، 30 نفر از بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر در سال 1391 در شهر اردبیل به‌روش دردسترس، انتخاب و به‌صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه شدت علایم سندروم روده تحریک‌پذیر، مقیاس عاطفه مثبت و منفی خصلتی و مقیاس رضایت از زندگی بود. برنامه درمانی مدیریت استرس شناختی- رفتاری در 10 جلسه 90دقیقه­ای و به‌صورت گروهی برای گروه آزمایش برگزار شد. ارزیابی بیماران در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون صورت گرفت. تجزیه و تحلیل­ داده­ها به‌کمک نرم‌افزار SPSS 20 و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام شد.

یافته­ها: بین میانگین نمرات عاطفه مثبت، عاطفه منفی، رضایت از زندگی و شدت علایم سندروم روده تحریک‌پذیر در دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس‏آزمون تفاوت معنی‏دار وجود داشت (001/0p<). آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری توانست 51% واریانس مولفه­ عاطفه مثبت، 55% واریانس مولفه عاطفه منفی، 89% واریانس رضایت از زندگی و 57% واریانس شدت علایم IBS را تعیین کند.

نتیجه­گیری: درمان مدیریت استرس شناختی- رفتاری می‌تواند در کاهش شدت علایم و افزایش بهزیستی هیجانی بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک­پذیر موثر باشد.

واژه‌های کلیدی: استرس (روان‌شناختی)، علایم، هیجان، سندروم روده تحریک‌پذیر
متن کامل [PDF 230 kb]   (385 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: بهداشت روان
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول



DOI: 10.18869/acadpub.hms.22.4.313


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleymani P, Abolghasemi A, vakiliabasalilu S, Rahimi A, Bayramzade N. Efficacy of Cognitive-Behavioral Stress Management Training on Symptoms Severity and Emotional Well-being of Patients with Irritable Bowel Syndrome. Horizon Med Sci . 2016; 22 (4) :313-319
URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-2390-fa.html
سلیمانی پریسا، ابوالقاسمی عباس، وکیلی عباسعلیلو سجاد، رحیمی عارف، بایرامزاده نسرین. اثربخشی آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری بر شدت علایم و بهزیستی هیجانی بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر. افق دانش. 1395; 22 (4) :313-319

URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-2390-fa.html

دوره 22، شماره 4 - ( پاییز 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی افق دانش The Horizon of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 788 queries by yektaweb 3506