[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 21، شماره 4 - ( ویژه‌نامه 1394 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 50-57 برگشت به فهرست نسخه ها
اثرات ابعاد چندگانه کیفیت خدمات بیمارستان بر رضایت بیماران: آزمون مدل سروکوال
فاطمه دادمند
MSc گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد گناباد، دانشگاه پیام نور، گناباد، ایران ، dadmandfa@yahoo.com
چکیده:   (610 مشاهده)

اهداف: بیمارستان­ها به دنبال جلب حداکثری رضایت بیماران هستند. هدف این پژوهش، بررسی وضعیت کیفیت خدمات بیمارستان دولتی گناباد و شکاف بین وضع موجود و مطلوب در ارایه خدمات بود.

ابزار و روش‌ها: این پژوهش پیمایشی- تحلیلی [18] در بیماران بیمارستان 22 بهمن شهرستان گناباد که در بازه زمانی دوم تا بیست‌ودوم تیر 1393 به بیمارستان مراجعه نموده و بستری شده بودند، انجام شد و 154 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس به مطالعه وارد شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه 2 بخشی شامل مشخصات فردی و ابعاد کیفیت خدمات بیمارستان و رضایت استفاده شد. تجزیه و تحلیل با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون، T و رگرسیون چندگانه در قالب نرم‌افزار SPSS 20 انجام شد.

یافته­ها: بالاترین میزان همبستگی مربوط به رابطه بین متغیر رضایت و وفاداری و کمترین میزان همبستگی بین متغیرهای امکانات فیزیکی و پاسخگویی بود. بیشترین شکاف بین وضعیت موجود و مورد انتظار، در بُعد اعتماد (52/31-=t؛ 001/0=p)، و پس از آن به‌ترتیب در ابعاد همدلی (17/30-=t؛ 001/0=p)، امکانات فیزیکی (87/27-=t؛ 001/0=p)، وفاداری (87/27-=t؛ 001/0=p)، پاسخگویی (87/27-=t؛ 009/0=p)، حسن نیت (94/27-=t؛ 001/0=p) و قابلیت اطمینان (31/17-=t؛ 001/0=p) بود. متغیر رضایت بیماران به میزان 5/18% توسط حسن نیت، 6/18% توسط امکانات فیزیکی، 6/14% توسط اعتماد و 0/47% توسط وفاداری تبیین می‌شود.

نتیجه­گیری: بین وضع موجود و وضع مورد انتظار بیماران در کلیه ابعاد مورد بررسی در بیمارستان 22 بهمن گناباد شکاف وجود دارد.

واژه‌های کلیدی: رضایت بیمار، کیفیت مراقبت‌های بهداشتی، بیمارستان
متن کامل [PDF 261 kb]   (360 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: بهداشت روان
دریافت: ۱۳۹۴/۷/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dadmand F. Effects of the Multiple Dimensions of Hospital Services Quality on Patients Satisfaction: SERVQUAL Model Testing. Horizon Med Sci . 2015; 21 (4) :50-57
URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-2330-fa.html
دادمند فاطمه. اثرات ابعاد چندگانه کیفیت خدمات بیمارستان بر رضایت بیماران: آزمون مدل سروکوال. افق دانش. 1394; 21 (4) :50-57

URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-2330-fa.html

دوره 21، شماره 4 - ( ویژه‌نامه 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی افق دانش The Horizon of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.057 seconds with 776 queries by yektaweb 3505