[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 21، شماره 4 - ( ویژه‌نامه 1394 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 13-18 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی برنامه آموزشی نظریه‌محور در پیشگیری از رفتارهای دارای خطر انتقال در بیماران اچ آی وی مثبت: مطالعه‌ای در چارچوب مدل اعتقاد بهداشتی
ایرج ضاربان1، محمود کریمی *2، رضا احمدی3، عبدالرحیم طبسی درمیان4، محمد طاهر5
1- گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
2- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشکده علوم پزشکی ساوه، ساوه، ایران ، karimymahmood@yahoo.com
3- گروه بیماری‌های عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
4- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
5- گروه آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشکده علوم پزشکی ساوه، ساوه، ایران
چکیده:   (1022 مشاهده)

اهداف: پیشگیری و کاهش رفتارهای خطر مرتبط با انتقال اچ‌آی‌وی در میان بیماران اچ‌آی‌وی مثبت یکی از اولویت‌های سلامت همگانی است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تاثیر برنامه آموزشی با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتار‌های پیشگیری‌کننده از انتقال بیماری در بیماران اچ‌آی‌وی مثبت انجام شد.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی، 92 بیمار HIV مثبت و مبتلا به ایدز بالای 18 سال شهرستان‌های سراوان و سرباز که در 1392 در مرکز مشاوره بیماری‌های عفونی و رفتاری سراوان یا سرباز دارای پرونده بودند به روش سرشماری انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه محقق‌ساخته شامل بخش دموگرافیک (10 سئوال)، سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی (17 سئوال) و ارزیابی عملکرد بیماران (11 سئوال) بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 18 و با آزمون‌های آماری T مستقل و زوجی و مجذور کای تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک همسان بوده و تفاوت معنی‌داری نداشتند. میانگین نمره حساسیت و شدت درک‌شده، منافع و موانع درک‌شده، خودکارآمدی درک‌شده و رفتار بعد از مداخله آموزشی نسبت به قبل از مداخله آموزشی به‌طور معنی‌داری افزایش پیدا کرد (001/0p<).

نتیجه‌گیری: استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه از ایدز در بیماران مبتلا به ایدز موثر است و از طریق افزایش آگاهی، نگرش، حساسیت، شدت، منافع و خودکارآمدی و کاهش موانع درک‌شده، موجب ارتقای رفتارهای پیشگیرانه از ایدز می‌شود.

واژه‌های کلیدی: آموزش، اچ آی وی، مدل اعتقاد بهداشتی، رفتار خطر
متن کامل [PDF 228 kb]   (502 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مطالعه بيماری‌ها
دریافت: ۱۳۹۴/۵/۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zareban I, Karimy M, Ahmadi R, Tabasi Darmiyan A, Taher M. Effectiveness of a Theory-Based Education Program in Prevention of HIV Transmission Risk Behaviors in HIV+ Patients: An Intervention in Health Belief Model Framework. Horizon Med Sci . 2015; 21 (4) :13-18
URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-2270-fa.html
ضاربان ایرج، کریمی محمود، احمدی رضا، طبسی درمیان عبدالرحیم، طاهر محمد. ارزیابی برنامه آموزشی نظریه‌محور در پیشگیری از رفتارهای دارای خطر انتقال در بیماران اچ آی وی مثبت: مطالعه‌ای در چارچوب مدل اعتقاد بهداشتی. افق دانش. 1394; 21 (4) :13-18

URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-2270-fa.html

دوره 21، شماره 4 - ( ویژه‌نامه 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی افق دانش The Horizon of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 787 queries by yektaweb 3535